%0 Journal Article %A Barqi, Isa %A Mabhouti Dizajyekan, Javad %T Content Analysis of Elementary Third Grade Textbooks Based On Attention to Health System Components %J Journal of Health Promotion Management %V 8 %N 6 %U http://jhpm.ir/article-1-989-fa.html %R %D 2019 %K Content Analysis, Textbooks, Health Education, %X مقدمه: آموزش بهداشت و سلامت و توسعه فرهنگ بهداشتی دانش آموزان اهمیت بسیاری دارد و یک برنامه منسجم و کامل در این حوزه ضرورت دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین محتوای کتب درسی پایه سوم ابتدایی بر اساس میزان توجه به مؤلفه‌های نظام سلامت انجام شد. روش کار: در این مطالعه توصیفی از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش همه کتاب‌های پایه سوم ابتدایی سال تحصیلی 1396 ـ 1395 (6 جلد کتاب) بود که شامل عنوان‌های فارسی، علوم، هدیه‌های آسمانی، قرآن، ریاضی و تعلیمات اجتماعی می‌شود. نمونه آماری برابر با جامعه آماری است. ابزار پژوهش "آنتروپی شانون" (Shanon Entropy) بود. روایی محتوایی این پژوهش نیز توسط 10 نفر از متخصصان علوم تربیتی و 5 نفر از متخصصان علوم پزشکی تایید شد. ابتدا میزان فراوانی مولفه‌ها در هر صفحه کتاب مشخص شد. سپس با استفاده از نرم افزار "آنتروپی شانون" بار اطلاعاتی هر نشانگر و درجه اهمیت آن نسبت به سایر مولفه‌ها محاسبه شد. یافته‌ها: بیشترین توجه از بین تمام مؤلفه‌های آموزش سلامت مربوط به مؤلفه سلامت روانی با 645 مورد و کمترین توجه به مؤلفه معلولیت با 13 فراوانی می‌باشد. در میان خرده شاخص‌ها بیشترین مقدار ضریب اهمیت مربوط به حرکات اصلاحی، مواد نیروزا و بهداشت و تغذیه ورزشی با مقدار 037/0 و مؤلفه‌های مبارزه با بندپایان و جوندگان، مراقبت‌های دوران بارداری، اعتیاد، مواد مخدر و انواع آن، اثرات سیگار در بدن، ایدز و آشنایی با بیماری‌ها با مقدار صفر دارای کمترین اهمیت می‌باشند. نتیجه‌گیری: هر یک از شاخص‌های مؤلفه‌های مذکور به‌صورت متوازن موردتوجه قرار نگرفته و کتاب‌های درسی به یک نسبت مؤلفه‌های آموزش سلامت را پوشش نداده‌اند. لذا پیشنهاد می شود که مؤلفان کتاب‌های درسی، در ویرایش‌های بعدی به این امر توجه لازم را داشته باشند. %> http://jhpm.ir/article-1-989-fa.pdf %P 1-10 %& 1 %! %9 Research %L A-10-1276-1 %+ M. Ed, Graduate Curriculum Student, Marand Farrokhi School, Azad University of Marand, Marand, Iran %G eng %@ 2251-8614 %[ 2019