TY - JOUR JF - jhpm.ir JO - JHPM VL - 9 IS - 1 PY - 2020 Y1 - 2020/2/01 TI - Predictive Role of Emotional Repression, Anger and Interpersonal Problems in High-risk Behaviors of Tabriz University Students TT - بررسی نقش پیش‌بین سرکوبگری هیجانی، خشم و مشکلات بین فردی در رفتارهای پرخطر دانشجویان دانشگاه تبریز N2 - مقدمه: مدیریت رفتارهای پرخطر مستلزم شناخت عوامل تأثیرگذار و پیش‌بینی کننده آن‌ها است. مطالعه حاضر با هدف نقش پیش‌بین سرکوبگری هیجانی، ابعاد خشم و مشکلات بین فردی در رفتارهای پرخطر دانشجویان دانشگاه تبریز انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. پس از مصاحبه اولیه، 270 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز که حداقل یک‌بار تجربه رفتار پرخطر داشته‌اند، به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان "سیاهه حالت- صفت بیان خشم " (Spielberger's State-Trait Anger Expression Inventory-2)، "سیاهه سازگاری واینبرگر" ((WAI: Weinberger's Adjustment Inventory)،"سیاهه مشکلات بین فردی" (IIP-32: Inventory of Interpersonal Problems -32) و"پرسشنامه رفتارهای پرخطر" (High-risk Behaviors Questionnaire) را تکمیل کردند. روایی پرسشنامه‌ها در مطالعات قبلی تائید شده و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ اندازه‌گیری و تائید شد. داده‌ها با نرم‌افزار اس پی اس اس نسخه 22 تحلیل شد. یافته‌ها: از بین مؤلفه‌های پژوهش، مؤلفه‌های در نظر گرفتن دیگران (35/0 - = β)، پرخاشگری (46/0 = β) و حمایتگری و مشارکت (33/0 - = β)، سرکوب خشم و پرخاشگری (49/0 = β)، تمایل به بروز فیزیکی خشم (42/0 = β) و بروز خشم درونی (29/0 = β) قادر به پیش‌بینی رفتارهای پرخطر بودند. بر اساس شاخص ضریب تعیین می‌توان گفت که به‌طورکلی متغیرهای ملاک موجود در مدل قادر به تبیین 16 درصد (16/0 = 2R) از واریانس موجود در متغیر رفتارهای پرخطر است. نتیجه گیری: سرکوبگری هیجانی، ابعاد خشم و مشکلات بین فردی تعیین‌کننده‌های مهم در بروز رفتارهای پرخطر است؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود در برنامه‌های مقابله با رفتارهای پرخطر مواردی همچون مهارت‌های مدیریت هیجان و حل مسائل بین فردی گنجانده شود. SP - 59 EP - 68 AU - Heshmati, Rasoul AU - Farajpour Niri, Sepideh AU - kehtary, leila AD - Faculty of Education & Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran KW - High-risk behavior KW - Emotional repression KW - Anger KW - Interpersonal Problems KW - Students UR - http://jhpm.ir/article-1-991-fa.html ER -