TY - JOUR T1 - The Effectiveness of Teaching Positive Thinking Skills on Academic buoyancy, Academic Engagement and Goal Orientation-Progress in Female Students with Depression Syndrome TT - اثربخشی آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی بر سرزندگی‌تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و جهت‌گیری هدف-پیشرفت در دانش‌آموزان دختر با نشانگان افسردگی JF - jhpm.ir JO - jhpm.ir VL - 8 IS - 1 UR - http://jhpm.ir/article-1-983-fa.html Y1 - 2019 SP - 21 EP - 29 KW - Teaching KW - Optimism KW - Academic KW - Vitality KW - Engagement KW - Organizational Goals N2 - مقدمه: مهارت مثبت اندیشی یکی از مهمترین مهارت‌ها برای مقابله با چالشهای تحصیلی و موفقیت دانش آموزان است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر سرزندگی تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و جهت گیری هدف-پیشرفت در دانش آموزان دختر با نشانگان افسردگی مقطع متوسطه دوم شهر ایذه می‌باشد. روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دارای نشانگان افسردگی مقطع متوسطه دوم شهر ایذه در سال 1396 بودند. که از میان آنان 22 نفر به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و با روش تصادفی ساده به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. داده‌ها با "پرسشنامه سرزندگی تحصیلی" (Educational Vitality Questionnaire)، "پرسشنامه اشتیاق تحصیلی" (Educational Enthusiasm Questionnaire) و "پرسشنامه جهت گیری هدف-پیشرفت" (Goal Orientation Questionnaire) جمع آوری شد. روایی ابزار به روش روایی محتوا و پاپایی ابزار به روش آلفای کرونباخ تأیید شد. گروه آزمایش، آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی را طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت کردند. دادها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 23 تحلیل شد. یافته‌ها: میانگین نمره پیش آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل به ترتیب سرزندگی تحصیلی (7/29،4/29)، اشتیاق تحصیلی (07/44،95/43)، اهداف تبحری (46/30،63/30)، عملکردگرا (52/33،29/33) و عملکردگریز (01/28،30/27) بود و تفاوت آماری معناداری نداشت. مقایسه میانگین نمرات پس آزمون در گروه‌های آزمایش و کنترلبه ترتیب سرزندگی تحصیلی (16/34،95/29)، اشتیاق تحصیلی (03/49،7/43)، اهداف تبحری (22/34،55/31)، عملکردگرا (28/37،74/32) و عملکردگریز (86/26،51/27) بود و تفاوت آماری معناداری داشت (001/0 > P). نتیجه گیری: مداخله آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی در دانش آموزان دختر با نشانگان افسردگی، سبب بهبود کارکردهای تحصیلی آن‌ها شد. لذا اجرای آموزش مهات های مثبت اندیشی توسط کارشناسان در جهت ارتقایشرایط تحصیلی دانش آموزان دختر با نشانگان افسردگی توصیه می‌شود. M3 ER -