TY - JOUR JF - jhpm.ir JO - JHPM VL - 9 IS - 3 PY - 2020 Y1 - 2020/5/01 TI - The Effectiveness of Neurofeedback and " Transcranial Direct Current Stimulation" on the Executive Function of Response Inhibition of Boys 6 to 11 years with Attention Deficit- Hyperactivity Disorder TT - اثربخشی «نوروفیدبک» و «تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای» بر کارکرد اجرایی بازداری پاسخ پسران 6 تا 11 سال دارای اختلال بیش فعالی - نقص توجه N2 - مقدمه: اختلال بیش فعالی – نقص توجه بر عملکرد شناختی، اجتماعی، هیجانی وخانوادگی اثر سوء می گذارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی"نوروفیدبک" و "تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای" بر کارکرد اجرایی بازداری پاسخ پسران 6 تا 11 سال با اختلال بیش فعالی – نقص توجه انجام گرفت. روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی دارای پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان 6 تا 11 سال مقاطع دبستانی و پیش دبستانی پسرانه اسلامشهر در سال تحصیلی 97 – 96 بود. نمونـه پژوهـش 34 تن بودند که بـا روش نمونه گیـری در دسـترس از بین کودکان بیش فعال – نقص توجه شناسایی شده و به روش تصادفی ساده (قرعه کشی ساده ) بـه دو گـروه مداخله و یک گروه کنتـرل (در هر گروه 12 تن) اختصـاص یافتنـد. لیکن از هر گروه مداخله یک تن انصراف داد . ابـزار پژوهش شامل "مقیاس اسنپ4" (SNAP-IV Scale) ، "مقیاس هوش استنفورد- بینه نسخه پنجم " (Stanford-Binet Intelligence Scales, Fifth Edition) و"مقیاس درجه بندی والدین کانرز" (Conner’s Parent Rating Scale) ، "آزمون برو – نرو" (Go/No Go Test) بود. روایی و پاپایی در مطالعات قبلی بررسی شده است. مداخله ها شامل نوروفیدبک 20جلسه30 دقیقه ای (سه روز در هفته) و "تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای"، شامل 10 جلسه 10 دقیقه ای (دو روز در هفته) با شدت 1 میلی آمپربود. داده ها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 23 تحلیل شدند. یافته ها: میانگین نمرات بازداری پاسخ در دو نوبت اندازه گیری ارتقاء یافته که بیشترین تغییر مربوط به گروه "نوروفیدبک" بر روی نمرات دقت مهار بود (04/12). همچنین با حذف اثر پیش آزمون مشخص گردید "تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای" در نمرات دقت و سرعت اجرا و نوروفیدبک در نمره سرعت اجرا نسبت به گروه کنترل تفاوت معنا داری داشتند (001/0>p). نتیجه گیری: با توجه به تعداد جلسات و نوع امواج اصلاح شده،"نوروفیدبک" در بهبود بازداری پاسخ مؤثر نیست. لیکن "تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای"، روش مؤثری در این زمینه است. لذا پیشنهاد می شود "تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای" در رفع مشکل فوق استفاده شود. SP - 49 EP - 60 AU - Azam, Fatahi AU - Saberi, Hayedeh AU - kazemi kavaki, asghar AD - Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences & Counseling, Islamic Azad University, Roudehen Branch, Roodehen, Iran KW - Attention Deficit Hyperactivity Disorder KW - Neurofeedback KW - Transcranial Direct Current Stimulation KW - Executive Function KW - Inhibition. UR - http://jhpm.ir/article-1-972-fa.html ER -