@ARTICLE{Arsalani, author = {Mirzaei rad, Seiedeh Zahra and Arsalani, Narges and Dalvandi, Asghar and Rezasoltani, Pouria and Hoseini, Seied Davood and }, title = {The Effect of Resilience Skills Training on Nursing Stress of Nursing Staff in Hospitals of Golestan Province}, volume = {8}, number = {2}, abstract ={مقدمه: پرستاران به سبب مواجهه روزمره با تنش بالای شغلی، نیازمند استفاده از روش‌های مقابله با تنش هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارت‌های تاب آوری بر تنش پرستاری کارکنان پرستاری شاغل در بیمارستان‌های استان گلستان انجام شده است. روش کار: پژوهش حاضر از نوع شبه تجربی است. شرکت کنندگان شامل کارکنان پرستاری شاغل در بیمارستان‌های استان گلستان بودند که به روش نمونه گیری تصادفی و سهمیه‌ای وارد مطالعه شدند. نمونه‌ها در دو گروه آزمون و شاهد هر گروه به تعداد 40 نفر بودند. گروه آزمون تحت یک کارگاه آموزشی 4 جلسه‌ای در زمینه مهارت‌های تاب¬آوری قرار گرفتند. برای گردآوری داده‌ها یک ابزار دو قسمتی شامل سؤالات جمعیت شناختی و "مقیاس تنش پرستاری" (Nursing Stress Scale) استفاده شد. این ابزارتوسط شرکت کنندگان قبل، بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله تکمیل شد. پایایی این مقیاس قبل از اجرای مداخله به روش الفای کرونباخ تأیید شد. داده‌های گرد آوری شده با استفاده نرم افزار اس پی اس اس نسخه 21 تحلیل شد. یافته‌ها: در گروه آزمون تفاوت میانگین نمره کل تنش پرستاری قبل و بعداز آموزش تاب آوری بترتیب 05/101، 50/93 یوده است. پس از مداخله آموزش مهارت‌های تاب آوری بین دوگروه آزمون و شاهد نیز در متغیر تنش پرستاری تفاوت معناداری بدست آمد. به عبارت دیگر، مداخله به طور معناداری باعث کاهش تنش پرستاری (141/108 = f، 001/0P<) در کارکنان پرستاری شرکت کننده گردید. نتیجه گیری: آموزش مهارت‌های تاب آوری باعث کاهش تنش در کارکنان پرستاری شد. آموزش این مهارت برای کارکنان پرستاری پیشنهاد می‌شود. }, URL = {http://jhpm.ir/article-1-881-fa.html}, eprint = {http://jhpm.ir/article-1-881-fa.pdf}, journal = {Journal of Health Promotion Management}, doi = {}, year = {2019} }