RT - Journal Article T1 - Correlation of Spiritual Well-Being with Spiritual Intelligence and Emotional Intelligence in Students at Mohaghegh Ardebili University JF - jhpm.ir YR - 2019 JO - jhpm.ir VO - 8 IS - 4 UR - http://jhpm.ir/article-1-931-fa.html SP - 1 EP - 7 K1 - Well-Being K1 - Intelligence K1 - Students AB - مقدمه: هوش معنوی و هوش هیجانی یک پیش بینی کننده برای تندرستی در دانشجویان محسوب می‌شوند. مطالعه حاضر با هدف تعیین همبستگی تندرستی معنوی با هوش معنوی و هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه محقّق اردبیلی انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر، پژوهشی توصیفی- همبستگی است که بر روی 382 نفر از دانشجویان دانشگاه محقّق اردبیلی در سال تحصیلی 1396-1395 که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل"مقیاس تندرستی معنوی" (Spiritual Well-Being Scale) "مقیاس هوش معنوی کینگ" (King's Spiritual Intelligence Scale) و "پرسشنامه هوش هیجانی" (Emotional Intelligence Questionnaire) بود. روایی و پایایی ابزارها در مطالعات قبلی اثبات شده است. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری اس پی اس اس نسخه 18 تحلیل شدند. یافته‌ها: بین هوش معنوی (59/0 = r) و هوش هیجانی (55/0 = r) با تندرستی معنوی در بین دانشجویان همبستگی معناداری وجود داشت (05/0P<). همچنین نتایج رگرسیون گام به‌گام نشان داد که هوش معنوی و هوش هیجانی در دانشجویان، تندرستی معنوی آنان را پیش‌بینی می‌کنند (05/0P<). نتیجه گیری: هوش معنوی و هیجانی از متغیرهای مرتبط با تندرستی معنوی دانشجویان بوده و توانایی پیش‌بینی آن را دارند. پیشنهاد می‌شود سیاست‌گذاران و مجریان برنامه‌های آموزشی با فراهم آوردن محتوا و محیط آموزشی مناسب و اتخاذ راهبردهای مؤثر زمینه ارتقای تندرستی معنوی دانشجویان را در طول دوران تحصیل فراهم سازند. LA eng UL http://jhpm.ir/article-1-931-fa.html M3 ER -