%0 Journal Article %A Bayani, Ali Asghar %A Bayani, Ali %A Rajabi, Asghar %T The Relationship Between Psychological Capital, Hope for Employment and Academic Burnout With Mental Health Among Students of Islamic Azad University-Azadshahr Branch: A Path Analysis %J Journal of Health Promotion Management %V 5 %N 5 %U http://jhpm.ir/article-1-705-fa.html %R 10.21859/jhpm-06016 %D 2016 %K Mental Health, Burnout, Hope, Students, %X مقدمه: سلامت روانی دانشجویان تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. این مطالعه باهدف تعیین رابطه فرسودگی تحصیلی، سرمایه روان شناختی و امید به اشتغال با سلامت روانی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر در سال تحصیلی 94-93 انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای از 266 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر درخواست شد به پرسشنامه جمعیت شناختی، "سیاهه فرسودگی مازلاچ- پیمایش دانشجویی، ((Maslach Burnout Inventory-Student Survey پرسشنامه سرمایه روان شناختی" (Psychological Capital Questionnaire)، "مقیاس امید به اشتغال" (Hope to Work Scale) و "پرسشنامه سلامت عمومی 28 سوالی" General (Health Questionnaire, GHQ-28) پاسخ دهند. به دلیل سنجش روایی و پایایی ابزارهای گردآوری داده‌ها در داخل و خارج کشور، به یافته‌های آن‌ها اکتفا شد. داده‌ها با نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 21 و ایموس (AMOS) نسخه 21 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: فرسودگی تحصیلی به صورت منفی و معنی دار و سرمایه روان شناختی و امید به اشتغال به صورت مثبت و معنی دار 15 درصد از واریانس سلامت روانی را پیش بینی کردند. همچنین نقش واسطه‌ای فرسودگی تحصیلی در رابطه بین سرمایه روان شناختی و امید به اشتغال با سلامت روانی مشاهده شد. نتیجه گیری: فرسودگی تحصیلی، سرمایه روان شناختی و امید به اشتغال با سلامت روانی دانشجویان رابطه معنا داری دارند. بنابراین، برگزاری کارگاه‌هایی جهت تقویت سرمایه روان شناختی و امید در دانشجویان توصیه می‌گردد. %> http://jhpm.ir/article-1-705-fa.pdf %P 40-47 %& 40 %! %9 Applicable %L A-10-1-55 %+ Azadshahr Branch, Islamic Azad University, Azadshahr, Iran %G eng %@ 2251-8614 %[ 2016