عوامل مرتبط با بکارگیری سواد سلامت الکترونیکی: مروری نظاممند
|
نیلوفر نکوزاد ، سلیمان احمدی ، محمدعلی حسینی ، کامران محمدخانی |
گروه مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، nekuzad.nilofar@gmail.com |
|
چکیده: (5402 مشاهده) |
مقدمه: کاربرد سواد سلامت الکترونیکی در سالهای اخیرافزایش یافته است. لذا شناخت عوامل مرتبط با بکارگیری آن به منظور حفظ و ارتقای کیفیت زندگی اهمیت ویژهای دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با بکارگیری سواد سلامت الکترونیکی در طی سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ انجام گردید.
روش کار: در این مطالعه مروری منظم، از طریق پایگاههای اطلاعاتی Google Scholar، Pub-med، Science Direct و Springer، کلیه مقالات تمام متن انگلیسی به دست آمد. کلید واژهها شامل literacy، health و e health literacy، بود. به منظور جمع آوری دادهها، از فرم استخراج دادهها "Data Extraction Form" که بر اساس هدف پژوهش طراحی شده بود، استفاده شد. نتیجه این جستجو دستیابی به ۳۹ مقاله بود که از این میان ۳۲ مقاله به علت دارا نبودن معیارهای ورود از مطالعه حذف و نهایتاً ۷ مطالعه وارد پژوهش شدند. ۹ مقاله دیگر که به شکل خاص عوامل مرتبط با سواد سلامت الکترونیکی مورد بررسی قرار داده بودند از طریق جستجوی دستی وارد مطالعه شدند. در کل ۱۶ مقاله به زبان انگلیسی در این مرور در نظر گرفته شد.
یافتهها: 5 مطالعه (25/31 درصد) کمی-کیفی، ۲ مطالعه (۵/۱۲ درصد) توصیفی، ۲ مطالعه (۵/۱۲ درصد) توصیفی- همبستگی و ۳ مطالعه (۷۵/۱۸ درصد) مروری بود. بعلاوه، یک مطالعه نیمه تجربی، یک مطالعه تجربی، یک مطالعه کیفی و یک مطالعه پیمایشی -توصیفی (۲۵/۶ درصد) در سایر روشهای مطالعه مقالات بود.
نتیجهگیری: ابعاد مهارت جستجوگری، کاربرد و ارزیابی، تسلط بر سواد رایانه، سواد علمی، سواد سلامت و سواد سنتی، سواد رسانه، سواد اطلاعاتی، سواد ارتباطی و دسترسی ایمن به درگاه اطلاعات سلامت الکترونیکی از عوامل مرتبط با بکار گیری سواد سلامت الکترونیکی است. پیشنهاد میشود در بهبود مهارتهای سواد سلامت الکترونیکی از عوامل مرتبط با آن استفاده شود.
|
|
واژههای کلیدی: سوادسلامت الکترونیکی، اطلاعات سلامت الکترونیکی، مرور نظامند |
|
متن کامل [PDF 857 kb]
(2451 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت فناوری سلامت (مدیریت تکنولوژی) دریافت: 1397/10/16 | انتشار: 1397/12/24
|
|
|
|