تحلیل محتوای کتب درسی پایه سوم ابتدایی بر اساس میزان توجه به مؤلفههای نظام سلامت
|
عیسی برقی ، جواد مبهوتیدیزجیکان |
کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دبستان شاهد فرخی، مرند، ایران ، jmdymmdy@gmail.com |
|
چکیده: (5727 مشاهده) |
مقدمه: آموزش بهداشت و سلامت و توسعه فرهنگ بهداشتی دانش آموزان اهمیت بسیاری دارد و یک برنامه منسجم و کامل در این حوزه ضرورت دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین محتوای کتب درسی پایه سوم ابتدایی بر اساس میزان توجه به مؤلفههای نظام سلامت انجام شد.
روش کار: در این مطالعه توصیفی از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش همه کتابهای پایه سوم ابتدایی سال تحصیلی 1396 ـ 1395 (6 جلد کتاب) بود که شامل عنوانهای فارسی، علوم، هدیههای آسمانی، قرآن، ریاضی و تعلیمات اجتماعی میشود. نمونه آماری برابر با جامعه آماری است. ابزار پژوهش "آنتروپی شانون" (Shanon Entropy) بود. روایی محتوایی این پژوهش نیز توسط 10 نفر از متخصصان علوم تربیتی و 5 نفر از متخصصان علوم پزشکی تایید شد. ابتدا میزان فراوانی مولفهها در هر صفحه کتاب مشخص شد. سپس با استفاده از نرم افزار "آنتروپی شانون" بار اطلاعاتی هر نشانگر و درجه اهمیت آن نسبت به سایر مولفهها محاسبه شد.
یافتهها: بیشترین توجه از بین تمام مؤلفههای آموزش سلامت مربوط به مؤلفه سلامت روانی با 645 مورد و کمترین توجه به مؤلفه معلولیت با 13 فراوانی میباشد. در میان خرده شاخصها بیشترین مقدار ضریب اهمیت مربوط به حرکات اصلاحی، مواد نیروزا و بهداشت و تغذیه ورزشی با مقدار 037/0 و مؤلفههای مبارزه با بندپایان و جوندگان، مراقبتهای دوران بارداری، اعتیاد، مواد مخدر و انواع آن، اثرات سیگار در بدن، ایدز و آشنایی با بیماریها با مقدار صفر دارای کمترین اهمیت میباشند.
نتیجهگیری: هر یک از شاخصهای مؤلفههای مذکور بهصورت متوازن موردتوجه قرار نگرفته و کتابهای درسی به یک نسبت مؤلفههای آموزش سلامت را پوشش ندادهاند. لذا پیشنهاد می شود که مؤلفان کتابهای درسی، در ویرایشهای بعدی به این امر توجه لازم را داشته باشند.
|
|
واژههای کلیدی: تحلیل محتوا، کتابهای درسی، آموزش سلامت |
|
متن کامل [PDF 1149 kb]
(2393 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت سلامت دریافت: 1397/10/8 | انتشار: 1398/8/10
|
|
|
|