:: دوره 9، شماره 3 - ( خرداد و تیر 1399 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 60-49 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی «نوروفیدبک» و «تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای» بر کارکرد اجرایی بازداری پاسخ پسران 6 تا 11 سال دارای اختلال بیش فعالی - نقص توجه
اعظم فتاحی اندبیل ، هایده صابری ، اصغر کاظمی کواکی
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران. ، asgharkazemi82@gmail.com
چکیده:   (3340 مشاهده)
مقدمه: اختلال بیش فعالی – نقص توجه بر عملکرد شناختی، اجتماعی، هیجانی وخانوادگی اثر سوء می گذارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی"نوروفیدبک" و "تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای" بر کارکرد اجرایی بازداری پاسخ پسران 6 تا 11 سال با اختلال بیش فعالی – نقص توجه انجام گرفت.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی دارای پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان 6 تا 11 سال مقاطع دبستانی و پیش دبستانی پسرانه اسلامشهر در سال تحصیلی 97 – 96 بود. نمونـه پژوهـش 34 تن بودند که بـا روش نمونه گیـری در دسـترس از بین کودکان بیش فعال – نقص توجه شناسایی شده و به روش تصادفی ساده (قرعه کشی ساده ) بـه دو گـروه مداخله و یک گروه کنتـرل (در هر گروه 12 تن) اختصـاص یافتنـد. لیکن از هر گروه مداخله یک تن انصراف داد . ابـزار پژوهش شامل "مقیاس اسنپ4" (SNAP-IV Scale) ، "مقیاس هوش استنفورد- بینه نسخه پنجم " (Stanford-Binet Intelligence Scales, Fifth Edition) و"مقیاس درجه بندی والدین کانرز" (Conner’s Parent Rating Scale) ، "آزمون برو – نرو"  (Go/No Go Test) بود. روایی و پاپایی در مطالعات قبلی بررسی شده است. مداخله ها شامل نوروفیدبک 20جلسه30 دقیقه ای (سه روز در هفته) و "تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای"، شامل 10 جلسه 10 دقیقه ای (دو روز در هفته) با شدت 1 میلی آمپربود. داده ها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 23 تحلیل شدند. 
یافته ها: میانگین نمرات بازداری پاسخ در دو نوبت اندازه گیری ارتقاء یافته که بیشترین تغییر مربوط به گروه "نوروفیدبک" بر روی نمرات دقت مهار بود (04/12). همچنین با حذف اثر پیش آزمون مشخص گردید "تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای" در نمرات دقت و سرعت اجرا و نوروفیدبک در نمره سرعت اجرا نسبت به گروه کنترل تفاوت معنا داری داشتند (001/0>p).
نتیجه گیری: با توجه به تعداد جلسات و نوع امواج اصلاح شده،"نوروفیدبک" در بهبود بازداری پاسخ مؤثر نیست. لیکن "تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای"، روش مؤثری در این زمینه است. لذا پیشنهاد می شود "تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای" در رفع مشکل فوق استفاده شود.
 
واژه‌های کلیدی: اختلال بیش فعالی – نقص توجه، نوروفیدبک، تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای، کارکرد اجرایی، بازداری. 
متن کامل [PDF 362 kb]   (2001 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت فناوری سلامت (مدیریت تکنولوژی)
دریافت: 1397/7/28 | پذیرش: 1399/3/10 | انتشار: 1399/3/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( خرداد و تیر 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها