:: دوره 8، شماره 1 - ( بهمن و اسفند 1397 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 52-45 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی همبستگی دانش احتیاطات استاندارد کنترل عفونت و سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی با عملکرد احتیاطات استانداردکنترل عفونت در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان
مسعود خداویسی ، طاهره اسکندرلو ، رویا امینی ، لیلی تاپاک
دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، t.eskandarlou50@gmail.com
چکیده:   (3447 مشاهده)
مقدمه: مهم‌ترین چالش‌بهداشتی برای کارکنان پرستاری در انتقال عفونت می‌باشد. پیشگیری از انتقال عفونت‌های بیمارستانی، رعایت احتیاطات استاندارد نیازاست. این مطالعه، با هدف تعیین همبستگی دانش احتیاطات استانداردکنترل عفونت و سازه‌های "الگوی اعتقاد بهداشتی" با عمکرد احتیاطات استاندارد کنترل عفونت در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام گردید.
روش کار: در این مطالعه توصیفی-همبستگی، 123 نفر از دانشجویان پرستاری در بیمارستان‌های آموزشی به روش سرشماری شرکت داشتند. داده‌ها با ابزارهای پژوهشگرساخته جمعیت شناختی، "پرسشنامه دانش احتیاطات استاندارد کنترل عفونت" (Questionnaire of Knowledge of Standard Precautions of Infection Control)، "پرسشنامه سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی" (Health Belief Model Constructs Questionnaire) و "پرسشنامه عملکرد احتیاطات استاندارد کنترل عفونت" (Questionnaire of Performance of Standard Precautions of Infection Control) جمع آوری شد. روایی محتوا و پایایی به روش الفاکرونباخ بررسی شد. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار اس پی اس اس نسخه 20 تحلیل شد.
یافته‌ها: میانگین نمره دانش دانشجویان در استاندارد مورد کنترل عفونت (39/12±57/53) در سطح متوسط و میانگین نمره عملکرد احتیاطات استاندارد دانشجویان در سطح خوب (99/14±22/74) ارزیابی گردید. میانگین نمرات کسب‌شده هرسازه از سازه‌های "الگوی اعتقاد بهداشتی" عبارت بودند از: حساسیت درک شده (94/9±51/87)، شدت درک شده (38/10±71/89)، منافع درک شده (44/8±58/94)، موانع درک شده (81/14±75/61)، راهنما برای عمل (99/9±85/82) و خود کارآمدی درک شده (23/12±85/31). بر اساس آزمون پیرسون، بین سازه حساسیت و عملکرد احتیاطات استاندارد همبستگی معناداری بود (05/0 > P).
نتیجه گیری: در بررسی دانش و سازه‌های "الکوی اعتقاد بهداشتی" اکثردانشجویان به ترتیب در سطح متوسط و خوب قرار داشتند. اما دانشجویان از نظر خودکارآمدی در سطح ضعیفی قرار داشتند. با توجه به ارتباط سازه حساسیت درک شده با رعایت احتیاطات استاندارد کنترل عفونت، تمرکز بر این سازه، از طریق آموزش به دانشجویان پیشنهاد می‌گردد.

 
واژه‌های کلیدی: دانش، کنترل بیماری‌های واگیر، الگوی اعتقاد بهداشتی، دانشجویان
متن کامل [PDF 943 kb]   (2009 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت
دریافت: 1397/6/1 | انتشار: 1397/12/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( بهمن و اسفند 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها