تاثیر آموزش پذیرش و تعهد بر انعطافپذیری شناختی و شفقت خود کارکنان اداره بهزیستی شهر ورامین
|
فریبا مرادزاده ، علیرضا پیرخائفی |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، گرمسار، ایران ، apirkhaefi@gmail.com |
|
چکیده: (3261 مشاهده) |
مقدمه: ارتقاء ویژگیهای روانشناختی کارکنان اداره بهزیستی با توجه به تنشهایی که تجربه میکنند اهمیت زیادی دارد. هدف این پژوهش تعیین تاثیر آموزش پذیرش و تعهد بر انعطافپذیری شناختی و شفقت خود کارکنان اداره بهزیستی شهر ورامین بود.
روش کار: این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای مداخله و کنترل بود. جامعه آماری شامل همه کارکنان اداره بهزیستی شهر ورامین در سال 1395 بودند. از میان آنان 30 بطور در دسترس و داوطلبانه وارد مطالعه شدند و به روش تصادفی با قرعه کشی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش پذیرش و تعهد داشت. هر دو گروه "سیاهه انعطافپذیری شناختی دنیس و وندروال" (Dennis & VanderWal’s Cognitive Flexibility Inventory) و " مقیاس شفقت خود نف" (Neff's Self-Compassion Scale) را در مراحل پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. پایایی برای هر دو ابزار با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. دادهها با نرمافزار اس پی اس اس نسخه 19 تحلیل شدند.
یافتهها: در مرحله پسآزمون بین گروههای مداخله و کنترل در متغیرهای انعطافپذیری شناختی و شفقت خود تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر، آموزش پذیرش و تعهد بهطور معناداری باعث افزایش انعطافپذیری شناختی (001/0 > P، 040/49 = F) و شفقت خود(001/0 > P، 115/53 = F) کارکنان شد.
نتیجه گیری: آموزش پذیرش و تعهد باعث افزایش انعطافپذیری شناختی و شفقت خود در کارکنان اداره بهزیستی شهر ورامین شد. بنابراین، استفاده از این شیوه آموزشی برای بهبود انعطافپذیری شناختی و شفقت خود پیشنهاد می شود.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش، پذیرش، تعهد، انعطافپذیری شناختی، شفقت خود |
|
متن کامل [PDF 945 kb]
(2480 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت سلامت دریافت: 1396/11/2 | انتشار: 1397/4/24
|
|
|
|