:: دوره 7، شماره 3 - ( خرداد و تیر 1397 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 45-40 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه سلامت عمومی مادران کودکان با کم توانی ذهنی آموزش پذیر و مادران کودکان عادی
مریم ملکی ، رقیه اسدی گندمانی ، عباس نسائیان
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران ، anesayan@gmail.com
چکیده:   (3545 مشاهده)

مقدمه: سلامت مادر برای پرورش فرزند بسیار مهم است اگر کودک شرایط خاصی داشته باشد سلامت مادر می‌تواند تحت تأثیر قرار بگیرد. هدف پژوهش حاضر مقایسه سلامت عمومی مادران کودکان با کم‌توانی ذهنی آموزش پذیر و مادران کودکان عادی شهر بیرجند است.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-مقایسه ای است. جامعه آماری شامل همه مادران کودکان با کم‌توانی ذهنی و مادران کودکان عادی بود. نمونه این پژوهش شامل 76 مادر کودک با کم‌توانی ذهنی آموزش‌پذیر و 100 مادر کودک عادی بود. از روش نمونه گیری هدفمند برای انتخاب مادران کودکان با کم‌توان ذهنی و از روش نمونه گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای برای مادران کودکان عادی استفاده شد. برای جمع آوری داده‌ها از "پرسشنامه سلامت عمومی" (Questionnaire Health General) استفاده شد. داده‌های با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 19 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: از نظر سلامت عمومی بین مادران کودکان با کم‌توانی ذهنی و مادران کودکان عادی تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (05/0 > P). همچنین در مولفه‌های سلامت عمومی از قبیل: نشانه‌های جسمانی، اضطراب و بی‌خوابی، نارساکنش‌وری اجتماعی و افسردگی تفاوت آماری معنی داری بین مادران کودکان با کم‌توانی ذهنی و مادران کودکان عادی وجود نداشت (05/0 < P).
نتیجه گیری: مادران کودکان با کم‌توانی ذهنی آموزش پذیر در مقایسه با مادران کودکان عادی از نظر سلامت عمومی تفاوتی ندارند. پیشنهاد می‌شود که دوره‌های آموزشی برای سازگاری و توجه به ابعاد سلامت عمومی در مادران کودکان کم توان ذهنی ارائه شود.
 
واژه‌های کلیدی: سلامت، مادران، کودکان، کم‌توانی ذهنی
متن کامل [PDF 533 kb]   (2032 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت
دریافت: 1396/5/15 | انتشار: 1397/4/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( خرداد و تیر 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها