:: دوره 7، شماره 1 - ( بهمن و اسفند 1396 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 8-1 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بهره هوشی با عملکرد تحصیلی و میانجیگری حل مساله
اکبر جلیلی ، مسعود حجازی ، غلامحسین انتصار فومنی ، ذکرالله مروتی
گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران ، masod1357@yahoo.com
چکیده:   (10867 مشاهده)
مقدمه: عملکرد تحصیلی یک مفهوم چند بعدی است و به گونه‌ای به بهره هوشی، فراشناخت و حل مساله مربوط است. لذا پژوهش حاضربا هدف تعیین همبستگی بهره هوشی با عملکرد تحصیلی و میانجیگری حل مساله انجام شد.
روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و جامعه آماری آن را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر خرم دره که در سال تحصیلی 96-95 مشغول به تحصیل بودند، را تشکیل داد. از این میان 300 نفربه روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از "ماتریس‌های پیش رونده ریون" (Raven's Progressive Matrices)، "پرسشنامه حل مسئله هپنر و پترسون" (Hepner & Peterson Problem Solving Questionnaire) و "شاخص معدل تحصیلی" (Educational Performance Indicator) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 18 و ایموس نسخه 20 تحلیل شد.
یافته‌ها: درالگوی معادلات ساختاری، روابط بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبولی برخوردار بودو تمامی فرضیه‌های پژوهش مورد تأیید قرار گرفتند. همبستگی بهره هوشی با حل مساله (164/0 = β، 005/0 = P)، همبستگی بهره هوشی با عملکرد تحصیلی (170/0 = β، 004/0 = P) و همبستگی حل مساله باعملکرد تحصیلی (207/0 = β،003/0 = P) بدست آمد.
نتیجه گیری: بهره هوشی هم به صورت مستقیم و بصورت غیر مستقیم از طریق حل مساله با عملکرد تحصیلی همبستگی دارد. لذا دانش آموز دارای بهره هوشی بالا و مهارت‌های حل مسئله، نتیجه مطلوبی از عملکرد تحصیلی خویش می‌گیرد. بنابراین، پیشنهاد می‌شود که مهارت حل مساله بعنوان یک واحد درسی برای افزایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان تدریس شود.

 
واژه‌های کلیدی: بهره هوشی، عملکرد تحصیلی، حل مساله
متن کامل [PDF 614 kb]   (3646 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت
دریافت: 1396/5/2 | پذیرش: 1396/11/18 | انتشار: 1396/11/18
فهرست منابع
1. Rezaei S, Kajbaf M, Mousavi S, Mousavi S. [Model of academic performance prediction based on quality of life dimensions, using the Internet and attitudes towards addiction in medical students of Guilan]. J Educ Med Sci Guilan. 2012;22(2):731-42.
2. Dehshiri G. [The Relationship between Emotional Intelligence and Academic Achievement]. Sen Lect. 2006;2(2):135-45.
3. Laidra K, Pullmann H, Allik J. Personality and intelligence as predictors of academic achievement: A cross-sectional study from elementary to secondary school. Pers Individ Differ. 2007;42(3):441-51. [DOI:10.1016/j.paid.2006.08.001]
4. Rindermann H, Neubauer AC. The influence of personality on three aspects of cognitive performance: processing speed, intelligence and school performance. Pers Individ Differ. 2001;30(5):829-42 [DOI:10.1016/S0191-8869(00)00076-3]
5. Farsides T, Woodfield R. Individual differences and undergraduate academic success: the roles of personality, intelligence, and application. Pers Individ Differ. 2003;34(7):1225-43. [DOI:10.1016/S0191-8869(02)00111-3]
6. Aluja A, Blanch A. Socialized Personality, Scholastic Aptitudes, Study Habits, and Academic Achievement: Exploring the Link. Eur J Psychol Assess. 2004;20(3):157-65. [DOI:10.1027/1015-5759.20.3.157]
7. Raeeson M. The Study of the Relationship between self-observation IQ. J Med Educ Strategies. 2016;22(9):1-7.
8. Hosseini Marvian R. [The prevalence of learning disabilities among students in Mashhad]. Mashhad: University of Mashhad; 2014.
9. Shariatmadari A. [Thinking, Critical Thinking and Creative Thinking]. Tehran Acad Sci. 2011;3(2):1-12.
10. Mohammadi A. [The relationship between the problem-solving ability and academic performance of students in Zanjan city]. Khoramdareh: University of Khoramdareh; 2016.
11. Rashidpour S, Amini Nasr Z. [The relationship between thinking styles and problem-solving ability with academic performance of Islamic Azad University Azad University Students]. The 1st Scientific Conference on Educational Sciences and Psychology of Social and Cultural Dangers in Iran; Tehran: Center Islamic Studies and Research Soroush Hekmat Mortazavi; 2014.
12. Shirinzadeh Dastjardi S. [Comparison of metacognitive and responsible responsiveness beliefs among patients with obsessive-compulsive disorder, general anxiety and normal people]. Shiraz Shiraz University; 2006.
13. Zarei H. [Investigating the relationship between problem solving styles and academic achievement]. 3rd National Conference on Creativity, Engineering, and Innovation Directorate of Iran; Tehran: Research Institute of Creativity, Innovation; 2014.
14. Jalili A. [Labor Psychology]. Khoramdarreh: Ardavand Publishing; 2016.
15. Rahmani J. [Standardization of Raven's Questionnaire]. J Knowledge Res Psychol. 2012;2(34):61-74.
16. Molavi H. [Preliminary standardization and reliability and validity study of Raven's Standard Progressive Matrices in a sample of students in Isfahan and Babak City Isfahan]. Res J Humanit. 1993;1(1):141-52.
17. Heppner P. The Problem-Solving Inventory: Manual. Palo Alto, CA: Consulting Psychologist Press; 1988.
18. Fatemi N, Mashirabadi Z, Bariman Nejad L, Haghani H. [Correlation between perceived problem solving ability and assertiveness skills in nursing students, Faculty of Nursing and Midwifery]. Hayat J. 2014;19(3):70-81.
19. Nasri S, Salehpour B, Cheraghian M. [Self-efficacious structural modeling and problem-solving metacognition on high school students]. Madreseh J. 2014;3(3):106-21.
20. Heppner PP, Petersen CH. The development and implications of a personal problem-solving inventory. J Counsel Psychol. 1982;29(1):66-75. DOI: 10.1037/0022-0167.29.1.66 [DOI:10.1037/0022-0167.29.1.66]
21. Khosravi A, Rafati M. [The effect of gathering skills training on salamat]. Q J Thought Behav. 1998;22(2):135-45.
22. Heppner PP, Baker CE. Applications of the Problem Solving Inventory. Meas Val Counsel Dev. 1997;29(2):229-41.
23. Deira E, Bani Jamal S. Investigating the contribution of motivational factors on the use of cognitive and metacognitive strategies in learning process. J Psychol Stud. 2014;5(3):47-62.
24. Bazl M. [Relationship between problem-solving skill and adjustment level in girl's students and secondary high school students in North and South Tehran]. Tehran: Al-Zahra University; 2013.
25. Preacher KJ, Hayes AF. Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behav Res Methods. 2008;40(3):879-91. [DOI:10.3758/BRM.40.3.879]
26. Abd-El-Fattah SM. Garrison's model of self-directed learning: preliminary validation and relationship to academic achievement. Span J Psychol. 2010;13(2):586-96. [DOI:10.1017/S1138741600002262] [PMID]
27. Parsa M. [Psychology of Learning]. 12th ed. Tehran: Rush Publishing House; 2014.
28. Cho S. The role of IQ in the use of cognitive strategies to learn information from a map. Learn Individ Differ. 2010;20(6):694-8. [DOI:10.1016/j.lindif.2010.09.001]
29. Reynolds CR, Kamphause RW. Handbook of Psychological & Educational Assessment of Children: The Guilford Press; 2014.
30. Dweck C. Self-Theories: Their Role in Motivation, Personality and Development, Psychology. London: Taylor and Francis Group; 2000. [PMCID]
31. Hamedan S. [The effectiveness of gadner's intelligences on problem solving]. Mashhad: Ferdowsi University of Mashhad; 2016.
32. Jalil Abkenar S, Ashoori M, G M. [The Effectiveness of cognitive strategies on improving the problems of math problems in undergraduate students in the third region of midwifery in Tehran Province]. J Res Rehab Sci. 2016;8(3):48-65.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( بهمن و اسفند 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها