گروه مدیریت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مشهد. ایران. ، heshmatinf@mums.ac.ir
چکیده: (29280 مشاهده)
مقدمه:
یکی از موانع موجود بر سر راه اجرای آموزش به بیمار، عدم
سازماندهی و نظارت از سوی مدیران بر انجام این فعالیت است. هدف مطالعه حاضر، تعیین
تاثیر اجرای
الگوی نظارت بالینی (Clinical
Supervision Model) بر نگرش
بیماران نسبت به آموزش دیدن توسط پرستاران، رضایت بیماران از آموزش پرستاران و
کیفیت ثبت آموزش به بیمار به عنوان پیامدهای اجرای آموزش به بیمار است.
مواد و روشها:
اینپژوهشیکمطالعهشبهتجربیازنوعمقایسهگروههایایستااستکهدرآنگروهمقایسهوآزمونبایکپس آزمون باهممقایسهشدند.نمونههایاینمطالعهرا72بیماردردوگروهمجزاییکسانسازیشدهتشکیلداد.نمونه گیری به روش مبتنی بر هدف انجام شد.الگوینظارتبالینیدر3بخشازبیمارستانثامنالائمه (ع) شهرمشهدوبهمدت6ماهانجامشد.
ابزارگردآوریاطلاعاتعبارت بود از:پرسشنامه اطلاعاتزمینهایبیماران،پرسشنامه"
نگرش بیماران به آموزش پرستاران “Patients’ Attitude TowardEducation by Nurses”و پرسشنامه رضایت
بیماران از آموزش پرستاران “Patient Satisfaction From Nurses' Education”که از طریق مصاحبه تکمیل شدند و چک لیست مشاهدهای"کیفیت
ثبت آموزش بهبیمارEducation”Documentation
Quality of Patient بود.
.
اعتبار ابزارهای
پژوهش با استفاده از روش اعتبار محتوا، و پایایی آن ها با استفاده از روش دونیمه
کردن و تعیین همبستگی بین ارزیابها به تاییدرسید. دادهها پس از جمع آوری
با استفاده ازنرم افزار SPSSنسخه 11.5 و با استفاده
از آزمونهای کایدو و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها:
نتایج رضایت بیماران بعد از مداخله آموزش پرستاران
افزایش یافت و نتایج، تفاوت معنی داری را نشان داد (P =0/02). بعلاوه،
بین کیفیت ثبت آموزش به بیمار قبل و بعد از اجرای مداخله تفاوت آماری معنیداری
نشان داد (0001/0=P).
از طرف
دیگر، یافته ها تفاوت آماری معنی داری را بین نگرش بیماران قبل و بعد از مداخله
نشان نداد.
نتیجهگیری:
الگوینظارتبالینی، با
سازماندهی، اجرا و بازخوردمیتواندبرای ارتقاء دانش و مهارت پرستاران در زمینه آموزش
بیماران مفید باشد.پژوهش هایبیشتریبرایبررسیتأثیراین الگو برسایرجنبههایعملکردپرستاریموردنیازاست.
Heshmati Nabavi F, Memarian R, Vanaki Z. The Effect of Implementing Clinical Supervision Model on the Patient Education Outcomes. JHPM 2012; 1 (3) :28-36 URL: http://jhpm.ir/article-1-79-fa.html
حشمتی نبوی فاطمه، معماریان ربابه، ونکی زهره. تاثیر اجرای الگوی نظارت بالینی بر پیامدهای آموزش به بیمار . فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1391; 1 (3) :28-36