[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 1، شماره 3 - ( تابستان 1391 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 36-28 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر اجرای الگوی نظارت بالینی بر پیامدهای آموزش به بیمار
فاطمه حشمتی نبوی ، ربابه معماریان ، زهره ونکی
گروه مدیریت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مشهد. ایران. ، heshmatinf@mums.ac.ir
چکیده:   (28432 مشاهده)

 

مقدمه:

 

یکی از موانع موجود بر سر راه اجرای آموزش به بیمار، عدم سازماندهی و نظارت از سوی مدیران بر انجام این فعالیت است. هدف مطالعه حاضر، تعیین تاثیر اجرای الگوی نظارت بالینی (Clinical Supervision Model) بر نگرش بیماران نسبت به آموزش دیدن توسط پرستاران، رضایت بیماران از آموزش پرستاران و کیفیت ثبت آموزش به بیمار به عنوان پیامدهای اجرای آموزش به بیمار است.

 

مواد و روش­ها:

 

این پژوهش یک مطالعه شبه تجربی از نوع مقایسه گروه­های ایستا است که در آن گروه مقایسه و آزمون با یک پس آزمون با هم مقایسه شدند. نمونه­های این مطالعه را 72 بیمار در دو گروه مجزای یکسان سازی شده تشکیل داد. نمونه گیری به روش مبتنی بر هدف انجام شد. الگوی نظارت بالینی در 3 بخش از بیمارستان ثامن الائمه (ع) شهر مشهد و به مدت 6 ماه انجام شد.  ابزار گردآوری اطلاعات عبارت بود از: پرسشنامه اطلاعات زمینه­ای بیماران، پرسشنامه" نگرش بیماران به آموزش پرستاران “Patients’ Attitude Toward Education by Nurses” و پرسشنامه رضایت بیماران از آموزش پرستاران Patient Satisfaction From Nurses' Education”که از طریق مصاحبه تکمیل شدند و چک لیست مشاهده­ای "کیفیت ثبت آموزش به بیمار Education” Documentation Quality of Patient  بود.

 

.

 

اعتبار ابزارهای پژوهش با استفاده از روش اعتبار محتوا، و پایایی آن ها با استفاده از روش دونیمه کردن و تعیین همبستگی بین ارزیاب­ها به تایید رسید. داده­ها پس از جمع آوری با استفاده ازنرم افزار SPSSنسخه 11.5 و با استفاده از آزمون­های کای­دو و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند.

 

یافته­ها: 

 

نتایج  رضایت بیماران بعد از مداخله آموزش پرستاران افزایش یافت و نتایج، تفاوت معنی داری را نشان داد (P =0/02). بعلاوه، بین کیفیت ثبت آموزش به بیمار قبل و بعد از اجرای مداخله تفاوت آماری معنی­داری نشان داد (0001/0=P).

 

از طرف دیگر، یافته ها تفاوت آماری معنی داری را بین نگرش بیماران قبل و بعد از مداخله نشان نداد.

 

نتیجه­گیری:

 

الگوی نظارت بالینی، با سازماندهی، اجرا و بازخورد می­تواند برای ارتقاء دانش و مهارت پرستاران در زمینه آموزش بیماران مفید باشد. پژوهش های بیشتری برای بررسی تأثیر این الگو بر سایر جنبه­های عملکرد پرستاری مورد نیاز است.

 

واژه‌های کلیدی: نظارت بالینی، آموزش به بیمار، کیفیت ثبت، مراقبت های پرستاری
متن کامل [PDF 863 kb]   (2825 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1391/5/2 | انتشار: 1391/4/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heshmati Nabavi F, Memarian R, Vanaki Z. The Effect of Implementing Clinical Supervision Model on the Patient Education Outcomes. JHPM 2012; 1 (3) :28-36
URL: http://jhpm.ir/article-1-79-fa.html

حشمتی نبوی فاطمه، معماریان ربابه، ونکی زهره. تاثیر اجرای الگوی نظارت بالینی بر پیامدهای آموزش به بیمار . فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1391; 1 (3) :28-36

URL: http://jhpm.ir/article-1-79-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 3 - ( تابستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645