طراحی و روان سنجی " مقیاس کیفیت زندگی کاری معلمان مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه"
|
معصومه ندرلو ، فریده یغمایی ، یدالله محرابی |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران ، farideh_y2002@yahoo.com |
|
چکیده: (5576 مشاهده) |
مقدمه: توجه به کیفیتزندگیکاری یکی از روشهای حفظ کارکنان برای کسب عملکرد بهتر در محیط کاری میباشد. لذا وجود مقیاسی روا و پایا جهت اندازهگیری این مفهوم ضروری است. هدف این پژوهش، طراحی و روان سنجی "مقیاس کیفیت زندگی کاری معلمان مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه" است.
روش کار: پژوهش حاضر یک پژوهش روششناسی است که در دو بخش کیفی و کمی انجام گرفتهاست. نمونههای بخش کیفی شامل 12 نفر و 232 نفر در بخش کمی بود که به روش دردسترس انتخاب شدند. نمونههای پژوهش حاضر شامل معلمان مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه بودند. مقیاس طراحی شده شامل عبارات حاصل از تحلیلمحتوا با عبارات متون است. عبارات مقیاس از نظرشاخص رواییمحتوا، رواییصوری، رواییسازه (تحلیلعاملی)، رواییملاکیهمزمان، پایاییهمسانیدرونی وثبات مورد بررسی قرارگرفت. تحلیل دادهها نیز با نرمافزار آماری اس پی اس اس نسخه 16 انجام شد.
یافتهها: "مقیاس کیفیت زندگیکاری معلمان دانشآموزان بانیازهایویژه" 53 عبارت طراحیگردید. روایی محتوا، رواییصوری، و تحلیل عاملی اکتشافی بررسی شد که 7 عامل را نشان داد. برای اندازه گیری روایی همزمان، همبستگی نمرات مقیاس با "فرم کوتاه پرسشنامه سلامتعمومی"(Short-Form General Health Questionnaire) (22/0 = r) بدست آمد. نتایج آلفای کرونباخ (89/0) مقیاس طراحی شده و پایایی مقیاس به شیوه آزمون مجدد به فاصله 2 هفته حاکی (92/0 – 62/0) از ثبات بالا بود.
نتیجه گیری: "مقیاس کیفیت زندگیکاری معلمان دانشآموزان بانیازهای ویژه" با 53 عبارت و 7 بعد روا و پایا میباشد. کاربرد این مقیاس برای اندازه گیری کیفیت زندگی معلمان دانش آموز در مدارس ویژه پیشنهاد میشود.
|
|
واژههای کلیدی: کیفیت زندگیکاری، معلمان مدارس دانشآموزان بانیازهایویژه، طراحیمقیاس، روایی، پایایی |
|
متن کامل [PDF 564 kb]
(2348 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت پرستاری دریافت: 1395/11/20 | پذیرش: 1395/11/20 | انتشار: 1395/11/20
|
|
|
|