[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 2، شماره 1 - ( زمستان 1391 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 65-59 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه فاصله-عملکرد تخت در بیمارستان های دارای نظام مدیریت کیفیت و بیمارستان های فاقد آن در استان زنجان
لیلا ریاحی ، فاطمه محمدی ، اسدالله گنج خانلو
گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران ، PLRiahi@yahoo.com
چکیده:   (21450 مشاهده)
 

چکیده

 

مقدمه: امروزه نظام مدیریت کیفیت بطور گسترده ای در بسیاری از بیمارستان های کشور مورد استفاده قرار می گیرد. اما بررسی این موضوع ضروری بنظر می رسد که آیا با وجود هزینه ای که برای ایجاد، استقرار، ثبت و نگهداری آن صرف می گردد، تفاوت معنی داری در شاخص های عملکردی بیمارستان های دارای نظام فوق و فاقد آن وجود دارد یا خیر؟ این پژوهش با هدف مقایسه فاصله عملکرد تخت در بیمارستان های دارای نظام مدیریت کیفیت مبتنی بر استاندارد ایزو 9000 و بیمارستان های فاقد آن در استان زنجان انجام شد.

 

مواد و روش ها: دراین پژوهش توصیفی، داده های مربوط به شاخص فاصله عملکرد تخت در بیمارستان های استان زنجان، با توجه به اطلاعات آماری موجود در واحد آمار و مدارک پزشکی جمع آوری گردید. ابزار جمع آوری داده ها "فرم شاخص های عملکردی بیمارستان" (Hospital Performance Indicators Form) از فرم های استاندارد وزارت بهداشت، بود که شامل ضریب اشغال تخت، فاصله عملکرد تخت و متوسط طول مدت اقامت بیمار می باشد. جهت سنجش اعتبار محتوای ابزار از قضاوت 8 نفر از مدرسین استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون آماری تی مستقل،  تحت نرم افزار SPSS نسخه 15 تجزیه و تحلیل شد.

 

یافته ها: میانگین فاصله عملکرد تخت در بیمارستان های دارای نظام مدیریت کیفیت 81/0 روز با انحراف معیار 04/0 و در گروه فاقد آن 02/1 روز با انحراف معیار 05/0 بود و آزمون تی مستقل اختلاف آماری معنی داری را نشان داد (006/0>P value ).

 

نتیجه گیری: بیمارستان های دارای نظام مدیریت کیفیت، عملکرد بهتری نسبت به بیمارستان های فاقد آن داشتند. بنابراین، مدیران می توانند این امر را در گسترش نظام فوق مد نظر قرار دهند.

 
واژه‌های کلیدی: نظام مدیریت کیفیت، شاخص عملکرد بیمارستان، فاصله عملکرد تخت
متن کامل [PDF 759 kb]   (2448 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1391/4/20 | پذیرش: 1391/9/3 | انتشار: 1391/10/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Riahi L, Mohammadi F, Ganjkhanloo A. Comparison of bed turnover rate between the hospitals using Quality Management System and the ones lacking it in Zanjan province. JHPM 2013; 2 (1) :59-65
URL: http://jhpm.ir/article-1-72-fa.html

ریاحی لیلا، محمدی فاطمه، گنج خانلو اسدالله. مقایسه فاصله-عملکرد تخت در بیمارستان های دارای نظام مدیریت کیفیت و بیمارستان های فاقد آن در استان زنجان. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1391; 2 (1) :59-65

URL: http://jhpm.ir/article-1-72-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( زمستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645