:: دوره 7، شماره 3 - ( خرداد و تیر 1397 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 39-33 برگشت به فهرست نسخه ها
همبستگی اخلاق کار و شکاف کیفیت خدمات در مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی شهر اصفهان
محمدعلی حسینی ، زیور طاهری ، محمد سعید خانجانی ، محدثه محسن پور
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران ایران ، mahmaimy2020@gmail.com
چکیده:   (3534 مشاهده)

مقدمه: کیفیت خدمات تبیین کننده اصلی موفقیت یک سازمان است و اخلاق کار به عنوان یکی از عوامل مؤثر بر پیشرفت و توسعه سازمان‌ها شناخته شده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی بین اخلاق کار و شکاف کیفیت خدمات در مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی شهر اصفهان انجام شد.
روش کار: در این پژوهش توصیفی- همبستگی، 150 نفر از کارکنان مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی شهر اصفهان به صورت تمام شماری و 170 نفر از مددجویان بصورت نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. داده‌های کارکنان از طریق "سیاهه اخلاق کار" (Work Ethic Inventory) و در قسمت مراجعین از طریق "پرسشنامه شکاف کیفیت خدمات" (Service Quality Gap Questionnaire) جمع آوری شد. روایی ابزارها در مطالعات قبلی و پایایی در مطالعه حاضر با آلفای کرونباخ تأیید شد. تحلیل داده‌ها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 16 انجام شد.
یافته‌ها: میزان اخلاق کار در بین کارکنان مراکز توانبخشی 207 (بالاتر از حد متوسط) بود. در تمام ابعاد کیفیت خدمات شکاف وجود داشت. بیش‌ترین میانگین شکاف به ترتیب "ملموس بودن" (65/9-)، "قابلیت اطمینان" (86/7-)، "پاسخگو بودن"(40/6-)، "همدلی"(56/5-)، "تضمین خدمات" (70/4-) بود. بین ادراک و انتظار مددجویان همبستگی معنی داری نشان داد (001/0 > P). در این پژوهش بین اخلاق کار و شکاف کیفت خدمات همبستگی معناداری دیده نشد (05/0 < P).
نتیجه گیری: اخلاق کاری در بین کارکنان مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی شهر اصفهان مطلوب ارزیابی شده ولی انتظارات مددجویان از کیفیت خدمات برآورده نشده است. پیشنهاد می‌شود مدیران بهبود کیفیت خدمات به مددجویان را در اولویت کار خود قرار دهند.
 

واژه‌های کلیدی: اخلاق، کیفیت خدمات سلامت، مراکز توانبخشی
متن کامل [PDF 370 kb]   (1922 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت توانبخشی
دریافت: 1395/4/1 | انتشار: 1397/4/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( خرداد و تیر 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها