دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران ، Hassan.Kavyani@Srbiau.ac.ir
چکیده: (6988 مشاهده)
مقدمه: بهبود کیفیت خدمات درمانی بیمارستانها و مراکز درمانی نیازمند برنامهریزی و شناخت فرصتها و تهدیدات محیطی میباشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین همبستگی تفکر راهبردی و کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی در یکی از بیمارستانهای خصوصی شهر کرج (تخت جمشید) در سال 1394 انجام شد. مواد و روشها: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی میباشد. تعداد 92 نفر از کارکنان بیمارستان تخت جمشید کرج در سال 1394 که بر اساس اطلاعات جدول مورگان به روش طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات "مقیاس سرکوال" (Servqual Scale) و "پرسشنامه تفکر راهبردی" (Strategic Thinking Questionnaire) میباشد. در مطالعه حاضر پایایی هر دو ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تائید شد. دادهها با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس نسخه 19 تحلیل گردیدهاند. یافتهها: بین تفکر راهبردی و کیفیت خدمات همبستگی مستقیم و معناداری وجود دارد (546/0=r). همچنین تفکر راهبردی و کیفیت خدمات در بیمارستان هدف بیش از متوسط ارزیابی میگردد. نتیجهگیری: با افزایش تفکر راهبردی میزان کیفیت خدمات افزایش می یابد. لذا پیشنهاد می گردد که مدیران از تفکر راهبردی بیمارستانها و مراکز درمانی استفاده نمایند.
Shokohyar S, Kavyani H, Fath Abadi H, Zafari S, Rohi J, Hadavand Ahmadi R. The correlation between the strategic thinking and quality of health services. JHPM 2016; 5 (3) :45-50 URL: http://jhpm.ir/article-1-629-fa.html
شکوهیار سجاد، کاویانی حسن، فتح آبادی حسین، ظفری شاهپور، روحی جواد، هداوند احمدی رضا. همبستگی تفکر راهبردی و کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی . فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1395; 5 (3) :45-50