:: دوره 5، شماره 3 - ( خرداد و تیر 1395 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 27-15 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و دسته ‌بندی مفاهیم و مؤلفه ‌های سرمایه فکری در سازمان
محمد احمدی ، نیکتا حاتمی زاده ، محمدعلی حسینی
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران ، nikta_h@yahoo.com
چکیده:   (10380 مشاهده)
مقدمه: اندازه‌گیری و ارزشیابی سرمایه فکری که با هدف بهبود مدیریت و افزایش مزیت رقابتی سازمانها انجام می‌گیرد، نیازمند بررسی مفاهیم و ارائه مؤلفه‌های جامع و کاملی است که تمامی ابعاد سرمایه فکری را پوشش بدهد. هدف از این پژوهش شناسایی مفاهیم و مؤلفه‌های سرمایه فکری سازمان و چگونگی دسته ‌بندی آن ها در قالب ابعاد در منابع موجود است. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مروری، مقالات چاپ‌ شده بین سال‌های 2015- 1991 مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور کلید واژه‌های Intellectual Capital، Components of Intellectual Capital، Concept of Intellectual Capital،Organization در پایگاه‌های اطلاعاتی انگلیسی ‌زبان PubMed، Scopus، Science Direct و Google Scholar و کلیدواژه‌های سرمایه فکری، مؤلفه‌های سرمایه فکری، مفهوم سرمایه فکری و سازمان در پایگاه های اطلاعاتی فارسی ‌زبان SID و Magiran جستجو شد. درمجموع تعداد 383 مقاله به دست آمد. پس از حذف مقالات غیر مرتبط ،86 مقاله انتخاب و تحلیل گردید. یافته‌ها: از سرمایه فکری و ابعاد آن تعریف جامع و کاملی ارائه نشده و بیشتر نویسندگان سه یا چهار بعد برای آن در نظر گرفته‌اند. اکثراً نام های "سرمایه انسانی"، "سرمایه ساختاری" و "سرمایه ارتباطی" برای این ابعاد ذکر کرده‌اند که هر بعد، مؤلفه‌های متعددی را در برمی‌گیرد. مهمترین مؤلفه‌های بعد سرمایه انسانی مهارت، تجربه ودانش بوده مهمترین مؤلفه‌های بعد ساختاری فرهنگ‌سازمانی، فرآیندها و نظام اطلاعاتی است و مهمترین مؤلفه‌های بعد سرمایه ارتباطی ارتباط با مشتری، وفاداری مشتری و رضایت مشتری می‌باشند. نتیجه‌گیری: با گردآمدن مجموعه ای از مولفه ها و مفاهیم سرمایه فکری گام مهمی در ارائه بازتعریفی همه ‌جانبه و جامع سرمایه فکری که خود پیش نیاز شناسایی و بکارگیری کاراتر آن در سازمان هاست، برداشته شد. توصیه می‌شود از مفاهیم، ابعاد و مؤلفه‌های استخراج‌ شده، برای ساختن ابزاری جهت سنجش سرمایه فکری در سازمان ها استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: سرمایه فکری، سازمان، مفهوم
متن کامل [PDF 368 kb]   (3911 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری
دریافت: 1395/2/15 | پذیرش: 1395/4/9 | انتشار: 1395/4/9


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( خرداد و تیر 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها