[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 4، شماره 4 - ( پاییز 1394 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 94-84 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار در مرکز روان ‌پزشکی رازی تهران
امین اجلی ، مسعود فلاحی خشکناب ، مارال دیبایی
گروه پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، تهران، ایران ، msflir@yahoo.com
چکیده:   (13841 مشاهده)
مقدمه: ایمنی یکی از عوامل اصلی در ارائه خدمات با کیفیت در مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی و مراقبتی می‌باشد و فرهنگ ایمنی در سازمان از مهمترین عوامل تعیین‌کننده ایمنی بیمار محسوب می‌شود. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار در مرکز روان‌پزشکی رازی تهران انجام ‌شده است. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که در سال 1393 با مشارکت 164 نفر از کارکنان بالینی مرکز روان‌پزشکی رازی تهران انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه "بررسی بیمارستانی فرهنگ ایمنی بیمار" (Hospital Survey On Patient Safety Culture) است. روایی و پایایی پرسشنامه با توجه به مطالعات قبلی تأیید شد. داده‌ها با استفاده از نرم ‌افزار اس پی اس اس نسخه 19 تجزیه ‌و تحلیل گردید. یافته‌ها: میانگین درصد پاسخ مثبت کل ابعاد فرهنگ ایمنی بیمار 42 درصد بود. بیشترین میانگین درصد پاسخ مثبت مربوط به ابعاد ارتباطات، ارائه بازخورد در مورد خطاها 62 درصد و یادگیری سازمانی و بهبود مداوم 59 درصد بود. کمترین میانگین به بعد پاسخ غیر تنبیهی در موارد بروز خطاها 8 درصد و بعد باز بودن مجاری ارتباطی 32 درصد بدست آمد. اختلاف میانگین نمرات ابعاد فرهنگ ایمنی بیمار بین واحدها معنی‌دار نبود. (P=0/359) 8/29 درصد پاسخ به سؤال ایمنی بیمار در واحد ضعیف بود و 50 درصد شرکت کنندگان نیز هیچ حادثه ای را گزارش نکرده بودند. نتیجه‌گیری: یافته های پژوهش نشان داد که فرهنگ ایمنی بیمار در این مرکز ضعیف بوده و نیازمند بهبود می باشد. باز بودن مجاری ارتباطی و دادن پاسخ غیر تنبیهی به خطاها از عوامل سازنده فرهنگ ایمنی بیمار است. برای ارتقاء بهتر فرهنگ ایمنی، برنامه های آموزشی پیشنهاد می شود.
واژه‌های کلیدی: ایمنی بیمار، فرهنگ ایمنی بیمار، مرکز روان‌پزشکی.
متن کامل [PDF 450 kb]   (2698 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری
دریافت: 1394/6/1 | پذیرش: 1394/7/25 | انتشار: 1394/7/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ajalli A, Fallahi Khoshknab M, Dibaee M. The survey of patient safety culture in Razi Psychiatric Center in Tehran. JHPM 2015; 4 (4) :84-94
URL: http://jhpm.ir/article-1-513-fa.html

اجلی امین، فلاحی خشکناب مسعود، دیبایی مارال. بررسی وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار در مرکز روان ‌پزشکی رازی تهران. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1394; 4 (4) :84-94

URL: http://jhpm.ir/article-1-513-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( پاییز 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645