[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 4 - ( پاییز 1392 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 30-38 برگشت به فهرست نسخه ها
توانمندی بالینی و روانشناختی پرستاران و همبستگی آن ها با مشخصات فردی-اجتماعی
حسین ابراهیمی، راحله حسین زاده *، منصوره زاغری تفرشی، صدف حسین زاده، محمد اصغری جعفرآبادی
کارشناس ارشد آموزش مديريت پرستاری بیمارستان لبافی نژاد، سازمان تامین اجتماعی، تهران، ایران ، rahelehosseinzadeh@yahoo.com
چکیده:   (20686 مشاهده)
 

مقدمه: توانمندی پرستاران نقش مهمی در تحقق رسالت نظام سلامت ایفا می­کند. یکی از مشکلات نظام­ بهداشت و درمان، میزان توانمندی حرفه­ای و مراقبتی پرستاران است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین توانمندی بالینی و روانشناختی پرستاران و همبستگی آن با مشخصات فردی-اجتماعی آن ها انجام شد.

 

مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی است که در آن 170 نفر پرستار با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، از میان پرستاران شاغل در بیمارستان­های تامین اجتماعی استان تهران انتخاب شدند. جمع آوری داده­ها با استفاده از پرسشنامه سه قسمتی مشخصات فردی-اجتماعی، "پرسشنامه توانمندی بالینی" Clinical Competency Questionnaire" و پرسشنامه "توانمندی روانشناختی اسپریتزر"Psychological Empowerment Spreitzer" انجام شد. روایی و پایایی پرسشنامه ها در مطالعات قبلی تایید شده است. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از SPSS نسخه 13 صورت گرفت.

 

یافته ها: بالاترین میانگین نمره توانمندی بالینی در بعد توانایی­های مدیریتی (8/5±41/44) و کمترین میانگین نمره در بعد اقدامات تشخیصی (84/1±94/13) حاصل شد. در توانمندی روانشناختی بیشترین میانگین نمره متعلق به بعد شایستگی (38/1±4/9) و کمترین میانگین نمره متعلق به بعد استقلال (72/1±37/8) بود. همبستگی معنی داری بین تعداد کارکنان در بخش، سطح تحصیلی پرستاران و برخی ابعاد توانمندی های روانشناختی و بالینی و همچنان بین سابقه کار در بخش فعلی با برخی ابعاد توانمندی بلاینی و سابقه کار بالینی و برخی ابعاد توانمندی روانشناختی بدست آمد (05/0P<).

 

نتیجه گیری: با توجه به بالاتر بودن میزان توانایی های مدیریتی و اقدامات تشخیصی در مقابل موثر بودن و مستقل بودن پرستاران، ارائه برنامه های باز­آموزی و آموزش های ضمن خدمت پرستاران، همچنین دادن اختیارات و مسئولیت بیشتر به پرستاران توانمند، می تواند سبب ارتقاء احساس استقلال در پرستاران گردد.

 
واژه‌های کلیدی: پرستاری، توانمندی بالینی، توانمندی روان شناختی.
متن کامل [PDF 740 kb]   (1494 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری
دریافت: ۱۳۹۲/۶/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۲/۶/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۲/۶/۱۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi H, Hosseinzadeh R, Zaghari Tefreshi M, Hosseinzadeh S, Asghari Jafarabadi M. Clinical competency and psychological empowerment of nurses and their correlation with demographic characteristics . JHPM. 2013; 2 (4) :30-38
URL: http://jhpm.ir/article-1-235-fa.html
ابراهیمی حسین، حسین زاده راحله، زاغری تفرشی منصوره، حسین زاده صدف، اصغری جعفرآبادی محمد. توانمندی بالینی و روانشناختی پرستاران و همبستگی آن ها با مشخصات فردی-اجتماعی . فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1392; 2 (4) :30-38

URL: http://jhpm.ir/article-1-235-fa.html

دوره 2، شماره 4 - ( پاییز 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.056 seconds with 801 queries by yektaweb 3535