:: دوره 2، شماره 4 - ( پاییز 1392 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 15-7 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر کیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به آسم
راحله رجبی ، سکینه سبزواری ، فریبا برهانی ، علی اکبر حقدوست ، نسرین بازرگان
گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.( نویسنده مسؤول). ، S_Sabzevari@kmu.ac.ir
چکیده:   (20713 مشاهده)
 

 

مقدمه: آسم شایع‌ترین بیماری مزمن دوران کودکی است که بر کیفیت زندگی بیماران و خانواده‌های آن ها تاثیر می‌گذارد. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر الگوی توانمندسازی خانواده‌محور بر کیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به آسم انجام شد.

 

مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعۀ نیمه‌تجربی است که 172 کودک 12-6 ساله مبتلا به آسم به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و بر‌اساس مراجعه به کلینیک آسم و آلرژی بیمارستان افضلی پور کرمان به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه اطلاعات جمیت شناسی و "پرسشنامه کیفیت زندگی کودکان مبتلا به آسم" “PAQLQ: Pediatric Asthma Quality of Life Questionnaire”  بود. روایی محتوای ابزار با نظر سنجی از 10 نفر از صاحب نظران و پایایی با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ (80/0) مورد تایید قرار گرفت. الگوی توانمندسازی شامل 4 مرحله (افزایش دانش، خودکارآمدی، عزت نفس و ارزشیابی) از طریق بحث گروهی، نمایش و مشارکت آموزشی برای گروه مداخله اجرا و پرسشنامه‌ها قبل و بعد از مداخله تکمیل گردیدند. برای تحلیل داده‌ها از SPSS نسخه 16 استفاده شد.  

 

یافته ها: قبل از مداخله دو گروه مداخله و کنترل از نظر متغیرهای جمعیت شناسی و میانگین نمرات کیفیت زندگی همسان شدند. اختلاف معناداری بعد از مداخله از نظر میانگین نمرات کیفیت زندگی مختص آسم بین دو گروه مشاهده گردید (05/0P<). بعلاوه، قبل و بعد از مداخله در گروه مداخله از نظر نمرات کیفیت زندگی تفاوت معناداری (001/0P<) مشاهده شد.  

 

نتیجه‌گیری: اجرای الگوی توانمندسازی خانواده‌محور در افزایش کیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به آسم در ابعاد مختلف نشانه‌های جسمی، محدودیت فعالیت و عملکرد عاطفی موثر بود. لذا پیشنهاد می‌شود برای سایر بیماری‌ها نیز اجرا شود.

 

 
واژه‌های کلیدی: الگوی توانمندسازی خانواده محور، کیفیت زندگی، آسم، کودک سن مدرسه
متن کامل [PDF 744 kb]   (3831 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری
دریافت: 1392/6/18 | پذیرش: 1392/6/19 | انتشار: 1392/6/19


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( پاییز 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها