تاثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر کیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به آسم
|
راحله رجبی ، سکینه سبزواری ، فریبا برهانی ، علی اکبر حقدوست ، نسرین بازرگان |
گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.( نویسنده مسؤول). ، S_Sabzevari@kmu.ac.ir |
|
چکیده: (20713 مشاهده) |
مقدمه: آسم
شایعترین بیماری مزمن دوران کودکی است که بر کیفیت زندگی بیماران و خانوادههای آن ها تاثیر میگذارد. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر الگوی توانمندسازی خانوادهمحور بر
کیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به آسم انجام
شد. مواد و روش ها:
این پژوهش یک مطالعۀ نیمهتجربی است که 172 کودک 12-6 ساله مبتلا به آسم به صورت
نمونهگیری در دسترس انتخاب و براساس مراجعه به کلینیک آسم و آلرژی بیمارستان افضلی پور کرمان به دو گروه مداخله و کنترل
تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه اطلاعات جمیت شناسی و "پرسشنامه
کیفیت زندگی کودکان مبتلا به آسم" “PAQLQ: Pediatric Asthma Quality of Life Questionnaire” بود. روایی محتوای
ابزار با نظر سنجی از 10 نفر از صاحب نظران و
پایایی با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ (80/0) مورد تایید قرار گرفت. الگوی
توانمندسازی شامل 4 مرحله (افزایش دانش، خودکارآمدی، عزت نفس و ارزشیابی) از طریق
بحث گروهی، نمایش و مشارکت آموزشی برای گروه مداخله اجرا و پرسشنامهها قبل و بعد
از مداخله تکمیل گردیدند. برای تحلیل دادهها از SPSS نسخه 16 استفاده
شد. یافته ها: قبل از مداخله دو گروه مداخله و کنترل از نظر متغیرهای جمعیت
شناسی و میانگین نمرات کیفیت زندگی همسان شدند. اختلاف معناداری بعد از مداخله از
نظر میانگین نمرات کیفیت زندگی مختص آسم بین دو گروه مشاهده گردید (05/0P<). بعلاوه، قبل و بعد از مداخله در گروه مداخله از نظر نمرات کیفیت
زندگی تفاوت معناداری (001/0P<) مشاهده شد. نتیجهگیری: اجرای الگوی توانمندسازی خانوادهمحور در افزایش کیفیت زندگی کودکان سن مدرسه
مبتلا به آسم در ابعاد مختلف نشانههای جسمی، محدودیت فعالیت و
عملکرد عاطفی موثر بود. لذا پیشنهاد میشود برای سایر
بیماریها نیز اجرا شود. |
|
واژههای کلیدی: الگوی توانمندسازی خانواده محور، کیفیت زندگی، آسم، کودک سن مدرسه |
|
متن کامل [PDF 744 kb]
(3831 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت پرستاری دریافت: 1392/6/18 | پذیرش: 1392/6/19 | انتشار: 1392/6/19
|
|
|
|