|
شناسایی الگوی رشد عاطفی -اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی به روش نظریه داده بنیاد
|
لیلا جزایری ، فرانک موسوی ، سوسن لایی ، فرامرز ملکیان  |
| گروه حکمرانی آموزشی و سرمایه انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران. |
|
|
چکیده: (6 مشاهده) |
مقدمه: رشد عاطفی - اجتماعی در دوره ابتدایی نقش کلیدی در شکلگیری شخصیت و آیندهنگری دانشآموزان دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی الگوی رشد عاطفی- اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی به روش نظریه داده بنیاد انجام شد.
روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع کیفی و به روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری خبرگان علوم تربیتی و آموزش مقطع ابتدایی استفاده گردید. روش نمونهگیری گلوله برفی بود که 14 تن بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. سنجش روایی یافتهها از چهار معیار، شامل اعتبارپذیری، تعمیمپذیری، اطمینانپذیری و تأیید پذیری و برای سنجش پایایی مصاحبهها از روش توافق درون موضوعی استفاده شد. پایایی مصاحبهها به روش توافق درون موضوعی برابر با 84/ ۰ بود.
یافتهها: الگوی رشد عاطفی- اجتماعی دانش آموزان شامل 109 کدباز، 26 کدمحوری و 6 کد انتخابی طراحی شد. 6 کد انتخابی 26 کد محوری شناساییشده شامل شرایط علی (5 کد محوری) زمینه (3 کدمحوری) شرایط مداخلهگر (4 کدمحوری) پدیده (5 کدمحوری) راهبردها (5 کد محوری) و پیامدها (6 کد محوری) حاصل شد.
نتیجهگیری: رشد عاطفی-اجتماعی دانشآموزان دوره ابتدایی تحت تأثیر مجموعهای از شرایط علی، زمینه، شرایط مداخلهگر و راهبردها و پیامد ها است. پیشنهاد میشود از الگوی استخراجشده برای طراحی برنامههای آموزشی، مشاورهای و حمایتی در مدارس ابتدایی بهمنظور پرورش مؤثرتر توانمندیهای عاطفی- اجتماعی دانشآموزان استفاده شود.
|
|
| واژههای کلیدی: الگوی رشد عاطفی- اجتماعی، دانش آموزان دوره ابتدایی، روش نظریه داده بنیاد. |
|
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت تیروی انسانی دریافت: 1404/5/19 | پذیرش: 1404/5/20 | انتشار: 1404/11/10
|
|
|
|
|
|
|
| ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|
|