همبستگی طرحواره های ناسازگار اولیه و سبکهای دلبستگی با مهارتهای بین فردی و اجتماعی در دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران
|
ارسلان برکت ، محمد مهدی مقدم نیا  |
روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، mohamadmoghadamnia@yahoo.com |
|
چکیده: (3099 مشاهده) |
مقدمه: افرادی که از سبک دلبستگی ایمن و طرحوارههای کمتری برخوردارند، با بهکارگیری مهارتهای بین فردی و مهارتهای اجتماعی، میتوانند جایگاه خود را در میان مراودات اجتماعی و ارتباط با همسالان خود و بزرگسالان پیدا کنند. هدف پژوهش حاضر تعیین همبستگی طرحوارههای ناسازگار اولیه و سبکهای دلبستگی با مهارتهای بینفردی و مهارتهای اجتماعی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران بود.
روش کار: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران (علوم و تحقیقات، تهران مرکز، تهران جنوب، تهران شمال، تهران شرق، تهران غرب) در سال 1399 تشکیل میدادند که از میان آن ها 300 دانشجو به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند.
برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه جمعیتشناختی، "نسخه کوتاه پرسشنامه طرحواره ناسازگار اولیه" (EarlyMaladaptive Schema Questionnaire)، "پرسشنامه سبکهای دلبستگی" (Attachment Styles Questionnaire) و "پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بینفردی" (Interpersonal CommunicationSkills Questionnaire) و "پرسشنامه ارزشیابی مهارتهای اجتماعی" (Evaluation of Social Skills Questionnaire) استفاده شد. روایی ابزارها با استفاده از روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازهگیری شد. تحلیل دادهها در نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 26 و اسمارت پی ال اس 3 تحلیل شد.
یافتهها: مهارتهای بینفردی در 2 مولفه خودگردانی و اجرا و دیگر جهتمندی (پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه) به همراه سبک دلبستگی ایمن همبستگی دارند (05/0>P)، اما همبستگی سبک دلبستگی اجتنابی و سبک دلبستگی اضطرابی/ دوسوگرا و 3 مولفه بریدگی، محدودیت های مختل و گوش به زنگی (پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه) و مهارتهای بینفردی رد میشود (05/0<P). قویترین همبستگی مهارتهای بینفردی و سبک دلبستگی ایمن با ضریب همبستگی620/0 است. از 3 سبک دلبستگی و 5 مولفه طرحوارهها، فقط همبستگی 2 سبک دلبستگی ایمن و اجتنابی با مهارتهای اجتماعی تایید شد (05/0>P). اما همبستگی تمامی 5 مولفه طرحوارهها و همبستگی سبک دلبستگی اضطرابی/ دوسوگرا و مهارتهای اجتماعی رد شد (05/0<P).
نتیجهگیری: مولفه خودگردانی و اجرا و مولفه دیگرجهتمندی و سبکهای دلبستگی ایمن و اجتنابی با مهارتهای اجتماعی و بینفردی همبستگی دارند. با توجه به نقش طرحوارههای ناسازگار اولیه و سبکهای دلبستگی در مهارتهای بینفردی و مهارتهای اجتماعی، پیشنهاد میشود در مداخلات به منظور بهبود مهارتهای بینفردی و اجتماعی دانشجویان از طرحواره درمانی و درمان دلبستگی استفاده شود.
کلیدواژهها: ، طرحواره، سبکهای دلبستگی، مهارتهای بینفردی ، مهارتهای اجتماعی، دانشجویان
مقدمه: افرادی که از سبک دلبستگی ایمن و طرحوارههای کمتری برخوردارند، با بهکارگیری مهارتهای بین فردی و مهارتهای اجتماعی، میتوانند جایگاه خود را در میان مراودات اجتماعی و ارتباط با همسالان خود و بزرگسالان پیدا کنند. هدف پژوهش حاضر تعیین همبستگی طرحوارههای ناسازگار اولیه و سبکهای دلبستگی با مهارتهای بینفردی و مهارتهای اجتماعی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران بود.
روش کار: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران (علوم و تحقیقات، تهران مرکز، تهران جنوب، تهران شمال، تهران شرق، تهران غرب) در سال 1399 تشکیل میدادند که از میان آن ها 300 دانشجو به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند.
برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه جمعیتشناختی، "نسخه کوتاه پرسشنامه طرحواره ناسازگار اولیه" (EarlyMaladaptive Schema Questionnaire)، "پرسشنامه سبکهای دلبستگی" (Attachment Styles Questionnaire) و "پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بینفردی" (Interpersonal CommunicationSkills Questionnaire) و "پرسشنامه ارزشیابی مهارتهای اجتماعی" (Evaluation of Social Skills Questionnaire) استفاده شد. روایی ابزارها با استفاده از روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازهگیری شد. تحلیل دادهها در نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 26 و اسمارت پی ال اس 3 تحلیل شد.
یافتهها: مهارتهای بینفردی در 2 مولفه خودگردانی و اجرا و دیگر جهتمندی (پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه) به همراه سبک دلبستگی ایمن همبستگی دارند (05/0>P)، اما همبستگی سبک دلبستگی اجتنابی و سبک دلبستگی اضطرابی/ دوسوگرا و 3 مولفه بریدگی، محدودیت های مختل و گوش به زنگی (پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه) و مهارتهای بینفردی رد میشود (05/0<P). قویترین همبستگی مهارتهای بینفردی و سبک دلبستگی ایمن با ضریب همبستگی620/0 است. از 3 سبک دلبستگی و 5 مولفه طرحوارهها، فقط همبستگی 2 سبک دلبستگی ایمن و اجتنابی با مهارتهای اجتماعی تایید شد (05/0>P). اما همبستگی تمامی 5 مولفه طرحوارهها و همبستگی سبک دلبستگی اضطرابی/ دوسوگرا و مهارتهای اجتماعی رد شد (05/0<P).
نتیجهگیری: مولفه خودگردانی و اجرا و مولفه دیگرجهتمندی و سبکهای دلبستگی ایمن و اجتنابی با مهارتهای اجتماعی و بینفردی همبستگی دارند. با توجه به نقش طرحوارههای ناسازگار اولیه و سبکهای دلبستگی در مهارتهای بینفردی و مهارتهای اجتماعی، پیشنهاد میشود در مداخلات به منظور بهبود مهارتهای بینفردی و اجتماعی دانشجویان از طرحواره درمانی و درمان دلبستگی استفاده شود. |
|
واژههای کلیدی: طرحواره، سبکهای دلبستگی، مهارتهای بینفردی، مهارتهای اجتماعی، دانشجویان |
|
متن کامل [PDF 504 kb]
(1025 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت سلامت و رفاه اجتماعی دریافت: 1400/10/1 | پذیرش: 1401/1/15 | انتشار: 1402/10/10
|
|
|
|