مقایسه اثربخشی نمایشدرمانی و موسیقیدرمانی بر تنهایی و اضطراب کودکان مبتلا به سوگ مراجعه کننده به کلینیکهای اهواز
|
لیلا برون ، فرح نادری ، علیرضا حیدری ، سعید بختیارپور ، پروین احتشام زاده |
دانشجوی دکترای روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، broon.lila@gmail.com |
|
چکیده: (1993 مشاهده) |
مقدمه: مرگ یکی از عزیزان از رایجترین رویدادهای تنش زا است. قبول آن بخصوص در رابطه با کودکان، پیچیدگیهای خاصی دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی نمایشدرمانی و موسیقیدرمانی بر تنهایی، اضطراب، کودکان مبتلا به سوگ مراجعه کننده به کلینیکهای اهواز انجام شد.
روشکار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، شامل همه کودکان مبتلا به سوگ مراجعه کننده به کلینیکهای روانشناختی شهر اهواز در مقطع زمانی 4 ماه چهارم در سال 1397 به تعداد 93 کودک بودند. تعداد 45 کودک دختر و پسر 9 تا 12 سال دارای علایم سوگ یکی از چهرههای دلبستگی دیگر (مانند مادر یا پدر) انتخاب و به شیوه هدفمند انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفی از نوع قرعه کشی در گروههای نمایشدرمانی، گروه موسیقیدرمانی و گروه کنترل (هرگروه 15کودک) جایگزین شدند.
جمعآوری دادههای پژوهش با پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس تنهایی کودکان"(Children's Loneliness Scale) " و "مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان" (Multidimensional Anxiety Scale for Children) انجام گرفت. روایی محتوا به روش کیفی و پایایـی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ انجام شد. سپس برای گروههای مداخله، 12 جلسه 90 دقیقهای نمایشدرمانی و 15 جلسه 45 دقیقهای موسیقیدرمانی (هفتهای 2 جلسه برای هر گروه) انجام شد. برای گروه کنترل مداخلهای انجام نگرفت. پس از اتمام مداخله پس آزمون و به فاصله یک ماه بعد پیگیری انجام شد. دادههـا در نرم افـزار اس پـی اس اس نسـخه 23 تحلیـل شـد.
یافتهها: بین 2 گروه مداخله و گروه کنترل در 2 متغیر تنهایی و اضطراب، در مرحله پسآزمون و هم در مرحله پیگیری تفاوت معنادار وجود داشت. همچنین هر 2 گروه نمایشدرمانی و موسیقیدرمانی و در متغیر تنهایی و اضطراب در پسآزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود ندارد. بنابراین، هر 2 گروه مداخله در کاهش تنهایی و اضطراب در کودکان مبتلا به سوگ اثربخش بودند (01/0>P).
نتیجهگیری: نمایشدرمانی و موسیقیدرمانی باعث کاهش احساس تنهایی و اضطراب در کودکان مبتلا به سوگ میشود. پیشنهاد می شود از 2 روش درمانی فوق به عنوان روش های درمانی کمک به مشکلات روانشناختی کودکان مبتلا به سوگ بکار گرفته شود.
|
|
واژههای کلیدی: تنهایی، اضطراب، موسیقیدرمانی، نمایشدرمانی، کودکان مبتلا به سوگ. |
|
متن کامل [PDF 309 kb]
(1251 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت سلامت و رفاه اجتماعی دریافت: 1399/7/19 | پذیرش: 1399/10/29 | انتشار: 1400/7/10
|
|
|
|