مقایسه اثربخشی نمایش درمانی و آموزش تابآوری بر اضطراب و پرخاشگری کودکان مبتلا به افسردگی
|
زهرا بختیاری ، جوانشیر اسدی ، علی اصغر بیانی |
دانشگاه آزاد اسلامی ، ardeshir.asadii@yahoo.com |
|
چکیده: (3810 مشاهده) |
مقدمه: کودکان افسرده در مقایسه با کودکان غیرافسرده از نظر سلامت و بهزیستی در وضعیت نامطلوبتری قرار دارند و روشهای بسیاری از جمله نمایش درمانی و آموزش تابآوری برای کاهش مشکلات روانشناختی آن ها وجود دارد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی نمایش درمانی و آموزش تابآوری بر اضطراب و پرخاشگری کودکان مبتلا به افسردگی انجام شد.
روش کار: این مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان پسر مبتلا به افسردگی مراجعهکننده به مراکز مشاوره آموزشوپرورش منطقه 5 و 6 شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند. نمونه پژوهش 60 تن بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه (هر گروه 20 تن) جایگزین شدند. گروههای مداخله بهترتیب 9 جلسه 60 دقیقهای (هفتهای دو جلسه) با روشهای نمایش درمانی و آموزش تابآوری آموزش دیدند و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه جمعیتشناختی، "سیاهه افسردگی کودکان" (Children’s Depression Inventory)، "مقیاس اضطراب کودکان اسپنس" (Spence Children’s Anxiety Scale) و "پرسشنامه پرخاشگری" (Aggression Questionnaire) بودند. دادههای جمع آوری شده در نرمافزار اس پی اس اس نسخه 21 تحلیل شد.
یافتهها: روشهای نمایش درمانی و آموزش تابآوری در مقایسه با گروه کنترل باعث کاهش اضطراب کودکان مبتلا به افسردگی شدند (05/0P<)، اما میان دو روش در کاهش اضطراب آن ها تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0P>). همچنین، نمایش درمانی در مقایسه با آموزش تابآوری و گروه کنترل باعث کاهش پرخاشگری کودکان مبتلا به افسردگی شد (05/0P<)، اما بین آموزش تابآوری و گروه کنترل در متغیر پرخاشگری تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0P>).
نتیجهگیری: نمایش درمانی باعث کاهش هر دو متغیر اضطراب و پرخاشگری در کودکان مبتلا به افسردگی شد، اما آموزش تابآوری فقط باعث کاهش اضطراب آن ها شد. بنابراین، برنامهریزی برای استفاده از روش نمایش درمانی توسط روانشناسان کودک و درمانگران برای بهبود سلامت روانشناختی کودکان مبتلا به افسردگی پیشنهاد میشود.
|
|
واژههای کلیدی: نمایش درمانی، تابآوری، اضطراب، پرخاشگری، افسردگی |
|
متن کامل [PDF 321 kb]
(1620 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت سلامت دریافت: 1399/4/19 | پذیرش: 1399/5/4 | انتشار: 1399/7/10
|
|
|
|