تبیین معیارهای ارزشیابی عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه: یک مطالعه کیفی
|
سیده سوسن رئوفی کلاچایه ، مصطفی عسکریان ، فاطمه حمیدی فر ، حمید رضا رضازاده بهادران |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران ، Mostafaaskarian@yahoo.com |
|
چکیده: (3318 مشاهده) |
مقدمه: ارزشیابی در هر سازمانی جزء ارکان اصلی حفظ و بقای سازمان محسوب می شود . پژوهش حاضر با هدف تبیین معیار های ارزشیابی عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه انجام گرفت.
روش کار: پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد و در آن 20 تن از مدرسین، متخصص در حوزه مدیریت آموزشی و ارزشیابی و مدیران گروه های آموزشی دانشگاه برای مصاحبه نیمه ساختار یافته انتخاب شدند. نمونه گیری از نوع هدفمند و بهروش گلوله برفی بود. استحکام داده ها توسط شرکت کنندگان و کنترل خارجی تایید شد. داده ها با رویکرد تحلیل محتوا و بصورت قراردادی انجام شد.
یافته ها: دادههای حاصل از تحلیل مصاحبه شامل 6 درون مایه اصلی و 21 درون مایه فرعی بود. درون مایه اصلی شامل: فعالیت پژوهش (3 درون مایه فرعی)، فعالیت آموزشی (3 درون مایه فرعی)، خدمات اجرایی (2 درون مایه فرعی)، بالندگی (4 درون مایه فرعی)، اخلاق حرفه ای (3 درون مایه فرعی) و اخلاق فردی (6 درون مایه فرعی) بود.
نتیجه گیری: یافته ها درک عمیقی از معیارهای عملکرد اعضای هیات علمی در 6 درون مایه اصلی و 21 درون مایه فرعی نشان داد. پیشنهاد می شود برای ارزشیابی عملکرد مدرسین دانشگاه ها از یافته ها مطالعه حاضر استفاده شود.
|
|
واژههای کلیدی: ارزشیابی عملکرد، اعضای هیأت علمی، مطالعه کیفی، تحلیل محتوا. |
|
متن کامل [PDF 295 kb]
(1871 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت سلامت دریافت: 1399/1/17 | پذیرش: 1399/1/17 | انتشار: 1399/1/17
|
|
|
|