:: دوره 9، شماره 3 - ( خرداد و تیر 1399 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 83-72 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین معیارهای ارزشیابی عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه: یک مطالعه کیفی
سیده سوسن رئوفی کلاچایه ، مصطفی عسکریان ، فاطمه حمیدی فر ، حمید رضا رضازاده بهادران
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران ، Mostafaaskarian@yahoo.com
چکیده:   (3318 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی در هر سازمانی جزء ارکان اصلی حفظ و بقای سازمان محسوب می شود . پژوهش حاضر با هدف تبیین معیار های ارزشیابی عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه انجام گرفت. 
روش کار: پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد و در آن  20 تن از مدرسین، متخصص در حوزه مدیریت آموزشی و ارزشیابی  و مدیران گروه های آموزشی دانشگاه برای مصاحبه نیمه ساختار یافته انتخاب شدند. نمونه گیری از نوع هدفمند و بهروش گلوله برفی بود. استحکام داده ها توسط شرکت کنندگان و کنترل خارجی تایید شد. داده ها با رویکرد تحلیل محتوا  و بصورت قراردادی انجام شد. 
یافته ها: داده‌های حاصل از تحلیل مصاحبه شامل 6 درون مایه اصلی و 21 درون مایه فرعی بود. درون مایه اصلی شامل: فعالیت پژوهش (3 درون مایه فرعی)، فعالیت آموزشی (3 درون مایه فرعی)، خدمات اجرایی (2 درون مایه فرعی)، بالندگی (4 درون مایه فرعی)، اخلاق حرفه ای (3 درون مایه فرعی) و اخلاق فردی  (6 درون مایه فرعی) بود.
نتیجه گیری: یافته ها درک عمیقی از معیارهای عملکرد اعضای هیات علمی در 6 درون مایه اصلی و 21 درون مایه فرعی نشان داد. پیشنهاد می شود برای ارزشیابی عملکرد مدرسین دانشگاه ها از یافته ها  مطالعه حاضر استفاده شود.
 
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی عملکرد، اعضای هیأت علمی، مطالعه کیفی، تحلیل محتوا.
متن کامل [PDF 295 kb]   (1871 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت
دریافت: 1399/1/17 | پذیرش: 1399/1/17 | انتشار: 1399/1/17


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( خرداد و تیر 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها