گروه علوم تربیتی، پردیس شهید مدرس سنندج دانشگاه فرهنگیان، سنندج، ایران ، aanoo56@gmail.com
چکیده: (3617 مشاهده)
مقدمه: تندرستی اجتماعی و سلامت عمومی نقش مهمی در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر تندرستی اجتماعی و سلامت عمومی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان است.
روش کار: این پژوهش از نوع تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در سال تحصیلی 1398- 1397 بودند. از میان آنها 30 تفر با روش نمونهگیری تصادفی منظم انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مداخله (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. گروه مداخله در 12 جلسه 90 دقیقهای مهارتهای زندگی به آنها آموزش داده شد. جمعآوری دادهها به وسیله "پرسشنامه سلامت عمومی" (General Health Questionnaire) و تندرستی اجتماعی کییز (Social Well-Being Questionnaire Keyes) بود. روایی و پایایی پرسشنامهها در مطالعات قبلی اثبات شده است. هر دو گروه پرسشنامهها را در پیش آزمون و پسآزمون تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از اس پی اس اس نسخه 24 نحلیل شد.
یافتهها: میانگین نمره پیشآزمون در دو گروه مداخله و کنترل به ترتیب سلامت عمومی (30/85، 72/82) و تندرستی اجتماعی (34/25، 70/68) و تفاوت معناداری بین آنها وجود نداشت. همچنین در مرحله پسآزمون بین گروههای مداخله و کنترل در سلامت عمومی (73/149 = F، 01/0>P)، تندرستی اجتماعی (455/128 = F، 01/0>P) تفاوت معنیداری وجود داشت.
نتیجه گیری: آموزش گروهی مهارتهای زندگی میتواند در افزایش تندرستی اجتماعی و سلامت عمومی دانشجویان اثربخش باشد. بنابراین، مشاوران و درمانگران در کنار سایر روشها میتوانند از روش مذکور برای افزایش تندرستی اجتماعی و سلامت عمومی استفاده کنند.
miri A. The Effectiveness of Life Skills Training on Social Wellbeing and General Health Students Teachers of Farhang University in Kurdistan Province. JHPM 2019; 8 (3) :19-26 URL: http://jhpm.ir/article-1-1009-fa.html
میری انور. اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر تندرستی اجتماعی و سلامت عمومی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1398; 8 (3) :19-26