[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 4 - ( مردادو شهریور 1396 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 34-41 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی و رتبه‌بندی کیفیت خدمات در چهار بیمارستان دولتی شهرستان اصفهان با استفاده از روش‌های "تصمیم‌گیری چندمعیاره"
محمدعلی بهشتی نیا ، احمد ترک زاد
استادیار دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران ، beheshtinia@semnan.ac.ir
چکیده:   (1969 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی و ارتقا کیفیت خدمات در بیمارستان‌ها که با سلامتی انسان‌ها سروکاردارند، اهمیت زیادی دارد. پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی و رتبه‌بندی کیفیت خدمات در چهار بیمارستان دولتی شهرستان اصفهان با استفاده از روش‌های "تصمیم‌گیری چندمعیاره" در سال 1394 پیاده‌سازی شده است.
روش کار: در این مطالعه توصیفی یک نمونه 8 نفری از اساتید دانشگاه سمنان و علوم پزشکی اصفهان و یک نمونه تصادفی 384 نفری از بیماران چهار بیمارستان دولتی شهر اصفهان و از روش کوکران با خطای 05/0 محاسبه شد. از "پرسشنامه مقایسات‌زوجی" (Pairwise Comparison Questionnaire) و "پرسشنامه ماتریس تصمیم" (Decision Matrix Questionnaire) به ترتیب جهت وزن‌دهی معیارهای شناسایی شده و تعیین نمره هر بیمارستان در هر معیار استفاده شد. پایایی پرسشنامه اول بین 8 نفر از مدرسین مدیریت دانشگاه سمنان پزشکان و تأیید و پایایی پرسشنامه دوم نیز با توزیع بین بیمار تأیید شد. رتبه‌بندی بیمارستان‌ها با ترکیب روش تاپسیس (TOPSIS) با روش‌های "فرآیند تحلیل سلسله مراتبی" (Analytical Hierarchy Process) یا AHP و "منطق دیجیتال بهبود یافته" (Modified Digital Logic) یا MDL صورت گرفته است که به ترتیب روش‌های AHP-TOPSIS و MDL-TOPSIS نامگذاری شده‌اند. تحلیل داده‌ها با کمک نرم‌افزار Expert Choice نسخه 11 انجام شد.
یافته‌ها: با توجه به سطح خطای 05/0 درنظر گرفته شده، نتایج روش‌های AHP-TOPSIS و MDL-TOPSIS به ترتیب با مقادیر شاخص نزدیکی 893/0 و 873/0 نشان داد، که بیمارستان الزهرا (س) بهترین کیفیت خدمات را ارائه می‌دهد.
نتیجه گیری: بیمارستان الزهرا (س) عملکرد قابل قبولی نسبت به بیمارستان‌های دیگر دارا می‌باشد. پیشنهاد می‌شود که روش AHP-TOPSIS و MDL-TOPSIS روی کلیه بیمارستان‌های کشور جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف به کار گرفته شود تا بیمارستان‌ها جایگاه کلی خود را در بین سایر بیمارستان‌های مورد مقایسه بشناسند.

 
واژه‌های کلیدی: مدیریت بیمارستان، تصمیم‌گیری، روش‌های پشتیبانی تصمیم، سیاست گذاری
متن کامل [PDF 694 kb]   (439 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beheshtinia M A, Torkzad A. Evaluation and Ranking of Service Quality in Four Public Hospitals in Iran using “Multi-Criteria Decision Making Methods”. JHPM. 2017; 6 (4) :34-41
URL: http://jhpm.ir/article-1-696-fa.html

بهشتی نیا محمدعلی، ترک زاد احمد. ارزشیابی و رتبه‌بندی کیفیت خدمات در چهار بیمارستان دولتی شهرستان اصفهان با استفاده از روش‌های "تصمیم‌گیری چندمعیاره". فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1396; 6 (4) :34-41

URL: http://jhpm.ir/article-1-696-fa.html



دوره 6، شماره 4 - ( مردادو شهریور 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3742