[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 3 - ( تابستان 1403 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 30-14 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی توسعه حرفه ای مشاوران مراکز مشاوره و روانشناسی شهر تهران براساس نظریه داده بنیاد
ندا بابک ، سیمین حسینیان ، جلیل یونسی ، مژگان مردانی راد
استاد گروه مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهراء، تهران، ایران. ، hosseinian@alzahra.ac.ir
چکیده:   (410 مشاهده)
مقدمه: شناسایی و ارائه الگوهای توسعه حرفه‌ای مشاوران مراکز مشاوره و روانشناسی شهر تهران می‌تواند به عملکرد معقول و مناسب و ارتقای توانایی‌هایشان کمک کند. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی توسعه حرفه ای مشاوران مراکز مشاوره و روانشناسی شهر تهران براساس نظریه داده بنیاد انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع کیفی است که با روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام مشاوران مراکز مشاوره و روانشناسی شهر تهران در سال 1401 بود. روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی بود. تعداد نمونه با استفاده از اصل اشباع نظری به 21 مصاحبه نیمه ساختار یافته رسید. در پژوهش حاضر برای سنجش روایی یافته ها از 4 معیار اعتبارپذیری، تعمیم پذیری، اطمینان پذیری و تأییدپذیری و برای سنجش پایایی یافته ها از روش بازبینی متون مصاحبه توسط مصاحبه شونده ها و روش 2 کدگذار استفاده شد. تحلیل داده ها، با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد.
یافته‌ها: مؤلفه شرایط علی شامل وجدان کاری، هدفمندی، علاقه مندی، انگیزه رشد و توسعه و سیاستگذاری صحیح؛ مؤلفه پدیده شامل ارتقاء دانش و تقویت ویژگی های فردی، مؤلفه های زمینه شامل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و کیفیت آموزش عالی، مؤلفه شرایط مداخله گر شامل عدم انعطاف پذیری علمی، عدم گشودگی علمی و تجاری سازی آموزش، مؤلفه راهبردها شامل راهبردهای فردی و مشارکتی و مؤلفه پیامدها شامل اعتمادسازی در مراجع، افزایش اعتماد به نفس مشاوران، افزایش کیفیت مشاوره و اتحاد درمانی بود.
نتیجه‌گیری: 6 کد انتخابی تحت عنوان مؤلفه های شرایط علی، زمینه، پدیده، شرایط مداخله گر، راهبردها و پیامدها، 16 کد محوری و 118 کد باز شناسایی شد. پیشنهاد می‌شود مسئولین آموزش عالی و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با در نظر گرفتن الگوی طراحی شده، بستر مناسب برای توسعه حرفه ای مراکز مشاوره و روانشناسی شهر تهران را فراهم کنند.
 
واژه‌های کلیدی: توسعه حرفه ای، مشاوران، مراکز مشاوره و روانشناسی، نظریه داده بنیاد.
متن کامل [PDF 326 kb]   (150 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت و رفاه اجتماعی
دریافت: 1402/4/4 | پذیرش: 1402/7/24 | انتشار: 1403/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babak N, Hosenian S, Yonesi J, Mardanirad M. Designing the Model of Professional Development of Counselors of Counseling and Psychology Centers in Tehran Based on the Grounded Theory. JHPM 2024; 13 (3) :14-30
URL: http://jhpm.ir/article-1-1670-fa.html

بابک ندا، حسینیان سیمین، یونسی جلیل، مردانی راد مژگان. طراحی الگوی توسعه حرفه ای مشاوران مراکز مشاوره و روانشناسی شهر تهران براساس نظریه داده بنیاد. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1403; 13 (3) :14-30

URL: http://jhpm.ir/article-1-1670-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( تابستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4657