[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 4 - ( مرداد و شهریور 1401 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 35-24 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی معادلات ساختاری توسعه اخلاق اجتماعی و احساس امنیت با نقش میانجیگری سرمایه اجتماعی در والدین دانش آموزان
قاسم سواعد ، پروین احتشام زاده ، محمدرضا برنا
دانشگاه ازاد اهواز ، p-ehtsham85@yahoo.com
چکیده:   (422 مشاهده)
مقدمه: احساس امنیت نقش فوق العاده مهمی در زندگی افراد ایفا می نماید که انسان ها برای دستیابی به زندگی سالم و تداوم روابط اجتماعی نیازمند آن می باشند. پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی معادلات ساختاری توسعه اخلاق اجتماعی و احساس امنیت با میانجیگری سرمایه اجتماعی در والدین انجام شد. 
روش کار: روش پژوهس توصیفی- همبستگی بود. والدین دانش آموزان سه مقطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم شهر اهواز در سال 1400-1399 جامعه آماری این پژوهش بودند که 235 تن از آن ها به روش تصادفی چند مرحله ای مشارکت داشتند. ابزارهای گرد آوری داده ها شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "پرسشنامه توسعه اخلاق اجتماعی"(Social Ethics Development Questionnaire)، "پرسشنامه احساس امنیت" (Security Feeling Questionnaire)، و "پرسشنامه سرمایه اجتماعی"  (Social Capital Questionnaire)، بود. روایی ابزارها با استفاده از روایی محتوا به روش کیفی و پایایی  به روش همسانی درونی با محاسبه آلفا کرونباخ انجام شد. جهت تحلیل داده ها از الگوی معادلات ساختاری و نرم افزارهای اس پی اس نسخه 24 واموس نسخه 24 استفاده شد. 
یافته ها: الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی برخودار بود. همچنین بین توسعه اخلاق اجتماعی و احساس امنیت والدین همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد (ضریب مسیر 30/0). همبستگی بین توسعه اخلاق اجتماعی و سرمایه اجتماعی مثبت و معنادار است (ضریب مسیر34/0). همبستگی بین سرمایه اجتماعی و احساس امنیت مثبت و معنادار است (ضریب مسیر 23/0). در نهایت بین توسعه اخلاق اجتماعی و احساس امنیت با میانجیگری سرمایه اجتماعی همبستگی مثبت و معنادار                 می باشد (ضریب مسیر11/0).
نتیجه گیری: سرمایه اجتماعی می تواند با عنوان نقش میانجیگری، میزان همبستگی احساس امنیت و توسعه اخلاق اجتماعی را افزایش دهد. سرمایه اجتماعی در روابط میان افراد تجسم می یابد و با فراهم نمودن حمایت های عاطفی و روانی نقش موثری در ارتقای سلامت روان افراد دارد. پیشنهاد می شود که روانشناسان ومتخصان حوزه سلامت به نقش این متغیرها توجه نمود تا بدین طریق زمینه افزایش  اخلاق اجتماعی فراهم شده و به تبع آن احساس امنیت فراهم گردد. 
 
واژه‌های کلیدی: احساس امنیت، توسعه اخلاق اجتماعی، سرمایه اجتماعی، والدین دانش آموزان.
متن کامل [PDF 368 kb]   (1119 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت و رفاه اجتماعی
دریافت: 1400/12/11 | پذیرش: 1401/3/4 | انتشار: 1401/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

savaed G, Ehteshamzadeh P, Bruna M R. Model of Structural Equations for the Development of Social Ethics and Sense of Security with the Mediating Role of Social Capital in Students’ Parents. JHPM 2022; 11 (4) :24-35
URL: http://jhpm.ir/article-1-1524-fa.html

سواعد قاسم، احتشام زاده پروین، برنا محمدرضا. الگوی معادلات ساختاری توسعه اخلاق اجتماعی و احساس امنیت با نقش میانجیگری سرمایه اجتماعی در والدین دانش آموزان. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت 1401; 11 (4) :35-24

URL: http://jhpm.ir/article-1-1524-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( مرداد و شهریور 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4514