[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 3 - ( خرداد و تیر 1401 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 80-68 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی «آموزش کارکردهای اجرایی» بر خود تنظیمی هیجانی واضطراب آزمون دانش آموزان دختر دارای اختلال در نوشتن
رضا سبزی، زینب میهن دوست، آرش نادمی، شیما پرندین
دانشگاه آزاد ایلام ، sabzi.reza@gmail.com
چکیده:   (661 مشاهده)
مقدمه: لازمه کمک به دانش آموزان با اختلال در نوشتن، شناخت عوامل موثر بر ایجاد مشکلات و بهبود آن ها با استفاده از روش های مختلف است. پژوهش حاضر با هدف تعیین "آموزش کارکردهای اجرایی" بر خودتنظیمی هیجانی و اضطراب آزمون دانش آموزان دختر دارای اختلال در نوشتن انجام شد.
روش کار: روش پژوهش از نوع نیمه تجربی و پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل، کلیه دانش‌آموزان دختر دارای اختلال در نوشتن مراجعه‌ کننده به مرکز آموزشی توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری اسلام آباد غرب در سال 1398 بودند که مطابق با پرونده مشاوره های روانشناختی، دارای اختلال در نوشتن بودند. تعداد آن‌ها در حدود 129تن بود.  نمونه ها به تعداد 30 تن با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی ساده با استفاده از قرعه کشی در 2 گروه مداخله و کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. گرداوری داده ها با پرسشنامه جمعیت شناختی، "آزمون بیان نوشتاری" (Written (Expression Test)، "پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی"(Emotional Self-Regulation Questionnaire) و "سیاهه اضطراب آزمون"(Test Anxiety Inventory) بود. روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. گروه مداخله به مدت 10هفته، "آموزش کارکردهای اجرایی" دریافت کردند. در مراحل پیش آزمون و پس آزمون برای 2 گروه مداخله و کنترل پرسشنامه ها تکمیل شد. در طی این مدت گروه کنترل هیچ نوع مداخله ای دریافت نکرد و پس از پایان مداخله، دوره آموزشی مربوط در همان مرکز برای آن ها برگزار شد.                                                           داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شد.
یافته ها:  تفاوت معناداری بین 2 گروه مداخله و کنترل در مرحله پس آزمون نشان داده شد (01/0>P). میزان خودتنظیمی هیجانی در گروه مداخله به طور معناداری نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون افزایش یافت (01/0>P). بعلاوه، میزان اضطراب آزمون گروه مداخله به طور معناداری نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون کاهش یافته است (01/0>P).
نتیجه‌گیری: "آموزش کارکردهای اجرایی" بر میزان خودتنظیمی هیجانی و اضطراب آزمون دانش‌آموزان دختر دارای اختلال در نوشتن اثربخشی مثبت و معناداری دارد. پیشنهاد می شود معلمان از "آموزش کارکردهای اجرایی" برای افزایش میزان خودتنظیمی هیجانی و کاهش اضطراب آزمون دانش‌آموزان دختر دارای اختلال در نوشتن استفاده کنند.

واژه‌های کلیدی: آموزش کارکردهای اجرایی، خودتنظیمی هیجانی، اضطراب آزمون، اختلال در نوشتن، دانش آموز دختر.
متن کامل [PDF 323 kb]   (397 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت توانبخشی
دریافت: 1400/11/29 | پذیرش: 1401/2/4 | انتشار: 1401/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sabzi R, Mihandoost Z, Nademi A, Parandin S. The Effectiveness of "Executive Function Training" on Emotional Self-Regulation and Test Anxiety of Female Students with Writing Disorders. JHPM. 2022; 11 (3) :68-80
URL: http://jhpm.ir/article-1-1515-fa.html

سبزی رضا، میهن دوست زینب، نادمی آرش، پرندین شیما. اثربخشی «آموزش کارکردهای اجرایی» بر خود تنظیمی هیجانی واضطراب آزمون دانش آموزان دختر دارای اختلال در نوشتن. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1401; 11 (3) :80-68

URL: http://jhpm.ir/article-1-1515-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( خرداد و تیر 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4463