[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 6 - ( آذر و دی 1399 ) ::
جلد 9 شماره 6 صفحات 13-24 برگشت به فهرست نسخه ها
همبستگی بازاریابی داخلی و کیفیت خدمات با نقش میانجی بازارگرایی در باشگاه‌های ورزشی
نریمان رحمانی ، شهاب بهرامی ، شیرین زردشتیان
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، ایران ، bahramishahab@yahoo.com
چکیده:   (331 مشاهده)
مقدمه: بازاریابی داخلی یک ابزار مدیریتی است که از طریق توجه به مدیران به عنوان مشتریان درونی، زمینه را برای ارائه خدمات با کیفیت فراهم می‌آورد. مطالعه حاضر با هدف تعیین همبستگی بازاریابی داخلی و کیفیت خدمات با نقش میانجی بازارگرایی در باشگاه‌های ورزشی استان کرمانشاه در سال 1398 انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. 234 نفر مدیران باشگاه‌های ورزشی استان کرمانشاه به‌عنوان نمونه آماری به روش سرشماری، وارد پژوهش شدند. همچنین داده ها بوسیله "پرسشنامه‌ بازاریابی داخلی فورمن و مونی"(Foreman and Muni’ Internal Marketing Questionnaire)،"پرسشنامه کیفیت ‌خدمات یی-چین لیو"(Yi-Chin Liu Quality Service Questionnaire)، "پرسشنامه بازارگرایی نارور و اسلاتر" (Narver  and Slater Market Orientation Questionnaires) جمع آوری گردید. در مطالعه حاضر روایی سازه، ضریب آلفا کرونباخ و یایایی ترکیبی برای ابزارها اندازه گیری شد. تحلیل داده با نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 22 و نرم افزار آموس23 انجام شد.
یافته‌ها: بین بازاریابی داخلی و بازارگرایی در باشگاه‌های ورزشی همبستگی معناداری وجود داشت (87/0=β، 001/0=P). بین بازارگرایی و کیفیت خدمات همبستگی معناداری وجود داشت (10/0=β، 015/0=P)؛ همچنین بین بازاریابی داخلی و کیفیت خدمات نیز همبستگی معناداری مشاهده شد (87/0=β، 002/0=P).
نتیجه‌گیری: همبستگی بازاریابی داخلی و کیفیت خدمات، همبستگی بازاریابی داخلی و بازارگرایی و بازارگرایی با کیفیت خدمات معنادار شده‌است. لذا  می‌توان متغیر بازارگرایی را یک متغیر میانجی جزئی محسوب کرد. پیشنهاد می شود مدیران باشگاه‌های ورزشی از طریق اجرای فعالیت‌های بازاریابی داخلی به بهبود کیفیت خدمات در باشگاه‌های ورزشی کمک کنند.

واژه‌های کلیدی: بازاریابی داخلی، کیفیت خدمات، بازارگرایی، باشگاه‌های ورزشی.
متن کامل [PDF 356 kb]   (169 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت
دریافت: 1399/5/26 | پذیرش: 1399/5/27 | انتشار: 1399/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmani N, Behrami S, Zardoshtian S. Correlation of internal marketing and service quality with the mediating role of market orientation in sports clubs. JHPM. 2020; 9 (6) :13-24
URL: http://jhpm.ir/article-1-1214-fa.html

رحمانی نریمان، بهرامی شهاب، زردشتیان شیرین. همبستگی بازاریابی داخلی و کیفیت خدمات با نقش میانجی بازارگرایی در باشگاه‌های ورزشی. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1399; 9 (6) :13-24

URL: http://jhpm.ir/article-1-1214-fa.html



دوره 9، شماره 6 - ( آذر و دی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4256