[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 5، شماره 4 - ( مرداد و شهریور 1395 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 57-47 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش "برنامه خود مدیریتی پنج–آ" برسلامت عمومی مادران دارای کودکان فلج مغزی
اصغر دالوندی ، تابان نعمتی فرد ، فیروزه ساجدی ، کیان نوروزی ، مهدی رهگذر ، مینا مرادی
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران ، dalvandi @uswr.ac.ir
چکیده:   (7365 مشاهده)

مقدمه: فلج مغزی شایع‌ترین ناتوانی حرکتی مزمن در کودکان است که می‌تواند تاثیری منفی بر سلامت عمومی مادران داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش "برنامه خود مدیریتی پنج–آ" برسلامت عمومی مادران دارای کودکان فلج مغزی انجام شده است.
روش کار: لنگردر این مطالعه که به صورت نیمه تجربی در سال ۹۵-۹۴ انجام شد، ۴۷ مادر دارای کودک فلج مغزی ۴ تا ۱۲ سال ساکن استان کردستان و به شیوه تمام شماری انتخاب شدند که در مرحله بعد از مداخله به علت ریزش نمونه‌ها، ۲۳ مادر در گروه مداخله و ۱۶ مادر در گروه کنترل قرار گرفتندلنگر. داده‌ها با پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی مادر و کودک و "فرم کوتاه ۳۶ سؤالی بررسی سلامت"((Short Form 36 Health Survey (با روایی و پایایی)، توسط مادران در دو مرحله قبل و بعد از آموزش "برنامه خود مدیریتی پنج–آ" کامل شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین سن مادران در مطالعه حاضر 33/5و میانگین سن کودکان 6/2 سال بود. لنگرلنگرلنگردر مرحله قبل از مداخله میانگین سلامت عمومی مادران درگروه مداخله 27/60 و گروه کنترل 26/25 بود و دو گروه اختلاف معنا داری نداشتند (0/804= P)، اما در مرحله بعد از مداخله میانگین سلامت عمومی مادران در گروه کنترل بدون تغییر و در گروه مداخله به ۲۶/۳۸ رسید و دارای سطح معنادار (0/009 = P) بود.
نتیجه گیری: لنگرسلامت عمومی مادران کودکان فلج مغزی در سطح ضعیفی استلنگر و آموزش "برنامه خود مدیریتی پنج-آ" براساس نیاز مادران سبب تسهیل مراقبت از کودک و به دنبال آن ارتقا سلامت عمومی مادران شدلنگر. پیشنهاد می‌شود آموزش به مادران در راستای ارائه مراقبت صحیح به منظور بهبود شرایط سلامتی مراقبین کودکان فلج مغزی و تسهیل مراقبت از این کودکان با توجه به نیازها انجام شود.

واژه‌های کلیدی: فلج مغزی، برنامه خود مدیریتی پنج –آ، سلامت عمومی، مراقبین خانوادگی
متن کامل [PDF 205 kb]   (2772 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری
دریافت: 1395/5/13 | پذیرش: 1395/5/13 | انتشار: 1395/5/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dalvandi A, Nematifard T, Sajedi F, Norouzi K, Rahgozar M, Moradi M. Effect of Education “Self-Management 5-A's Program” on the General Health of Mothers of Children with Cerebral Palsy. JHPM 2016; 5 (4) :47-57
URL: http://jhpm.ir/article-1-681-fa.html

دالوندی اصغر، نعمتی فرد تابان، ساجدی فیروزه، نوروزی کیان، رهگذر مهدی، مرادی مینا. بررسی تأثیر آموزش "برنامه خود مدیریتی پنج–آ" برسلامت عمومی مادران دارای کودکان فلج مغزی. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1395; 5 (4) :47-57

URL: http://jhpm.ir/article-1-681-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( مرداد و شهریور 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645